Επιστολή Φραγκιαδάκη για την ομιλία του καθηγητή Νούνεση στην Ιεράπετρα

11:57 π.μ. - Δευτέρα, 15 Απριλίου 2024
11:04 π.μ. - Δευ, 15/57/2024
Image: Επιστολή Φραγκιαδάκη για την ομιλία του καθηγητή Νούνεση στην Ιεράπετρα

Ο Βαγγέλλης Φραγκιαδάκης PhD, Διδάκτωρ Μαθηματικών, με αφορμή την ομιλία του καθηγητή Δρ. Γιώργου Νούνεση για την εκθετική ανάπτυξη της τεχνολογίας

Ο Καθηγητής και Πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Έρευνας & Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» Δρ. Γιώργος Νούνεσης διαφώτισε και χαροποίησε το κοινό του το Σάββατο με τη δημόσια διάλεξή του, «Η Εκθετική ανάπτυξη της τεχνολογίας είναι τελικά ανθρωποκεντρική?»

Ο κ. Νούνεσης όχι μόνο μας έδωσε πολύτιμες πληροφορίες, και μας άφησε πολλή τροφή για σκέψη αλλά μας προκάλεσε επίσης να σκεφτούμε τι θέλαμε για το μέλλον.

Η προσφορά της Επιστήμης & της Τεχνολογίας στην ανθρωπότητα είναι αναμφισβήτητα τεράστια και πολύπλευρη.

Υπάρχουν τουλάχιστον δύο είδη δημόσιας ωφέλειας που προκύπτουν από τις εκπληκτικές προόδους στην επιστήμη και την τεχνολογία. Στην πρώτη θέση υπάρχουν οι απίστευτες ανακαλύψεις και εξελίξεις που χρησιμοποιούν οι ειδικοί, οι επιστήμονες, οι μηχανικοί και οι τεχνικοί που δημιουργούν για εμάς τα υπέροχα προϊόντα και τις δυνατότητες της σύγχρονης εποχής μας. Έχουμε αεροπλάνα, έχουμε μηχανήματα μαγνητικής τομογραφίας, έχουμε διεθνή τηλεφωνικά συστήματα με δυνατότητα δορυφόρου και από μια πλειάδα εξελίξεων, έχουμε τη μεγαλύτερη ανθρώπινη διάρκεια ζωής στην ιστορία. Ο μέσος άνθρωπος επωφελείται από αυτές και από πολλές άλλες εφευρέσεις χωρίς να χρειάζεται να τις κατανοήσει, σίγουρα όχι λεπτομερώς.

Το δεύτερο είδος πλεονεκτημάτων είναι εκείνα για τον μέσο άνθρωπο όταν χρησιμοποιεί απευθείας την τεχνολογία. Οι περισσότεροι από εμάς δεν θα σχεδιάσουμε ή θα κατασκευάσουμε ποτέ ένα υπολογιστή ή ένα έξυπνο τηλέφωνο, αλλά θα το χρησιμοποιήσουμε στην καθημερινή μας ζωή. Χωρίς κατανόηση, θα χρησιμοποιήσουμε μόνο τα πιο επιφανειακά χαρακτηριστικά, χωρίς να έχουμε το μέγιστο όφελος από αυτό. Το ίδιο ισχύει για την ηλεκτρονική τραπεζική, για την προσωπική υγεία, για τη χρήση κρατικών αρχείων και περιβαλλοντικές επιλογές. Έχουμε μια γενική αίσθηση, αλλά μόνο όταν κατανοήσουμε περισσότερο τις τεχνολογίες μπορούμε να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτά τα σύγχρονα θαύματα.

Η κατανόηση και το να γίνεις ένας ικανός (και όχι απλά) χρήστης της τεχνολογίας θα βελτιώσει πολύ περισσότερο η ζωή του μέσου ανθρώπου. Η βασική τουλάχιστον κατανόηση της τεχνολογίας σίγουρα θα βοηθήσει τον πολίτη να ανταποκριθεί στις οικονομικές προκλήσεις του 21ου αιώνα και να αντιμετωπίσει τις άμεσες ευκαιρίες της οικονομίας. Και σίγουρα η χώρα μας υστερεί στον τομέα αυτό! Μου είναι πολύ λυπηρό να βλέπω τόσο συχνά ανθρώπους να περιμένουν στην ουρά για να μπούνε στην τράπεζα τη στιγμή που σε αρκετές χώρες του δυτικού κόσμου τα καταστήματα τραπεζών έχουν παύσει να λειτουργούν και όλες εξολοκλήρου οι συναλλαγές με το κοινό γίνονται διαδικτυακά. Μου είναι πολύ λυπηρό να βλέπω τόσους συνανθρώπους μου, όλων των ηλικιών, να χρησιμοποιούν το «έξυπνο τηλέφωνο» (πραγματικά ένα πολύτιμο εργαλείο), και να χρησιμοποιούν μόνο ένα μικρο -ελάχιστον από τις τόσες ικανότητες του που θα μπορούσαν να βελτιώσουν τόσο πολύ τη ζωή του!

Εκτός από την καθημερινή λειτουργία και εργασία, ένα άτομο με τεχνολογική γνώση θα είναι επίσης καλύτερο στη λήψη αποφάσεων σε μια δημοκρατία. Ένας μέσος άνθρωπος μπορεί να καταλάβει πολλά για την Τεχνητή Νοημοσύνη και την κλιματική αλλαγή, όταν τους συστήνεται με προσιτό τρόπο. Και ο μέσος άνθρωπος θα πρέπει να μπορεί να ψηφίσει για αυτά και άλλα θέματα. Θα ήταν προτιμότερο να αποφασίσουν με βάση μια καλύτερη κατανόηση της επιστήμης και όχι απλώς με δημοφιλή συνθήματα,

Είναι ευθύνη των κυβερνήσεων σε όλα τα επίπεδα να παρέχουν πρόσβαση στον μέσο άνθρωπο σε αυτόν τον νέο τεχνολογικά πλούσιο κόσμο. Δεν ολοκληρώνεται πλέον η εκπαίδευση όταν βγαίνεις από την πόρτα του σχολείου. Είναι κρίσιμη ανάγκη για παιδαγωγικό και τεχνολογικό αλφαβητισμό ο οποίος θα συμβάλει στην αντιστοίχιση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης των πολιτών μας, ιδίως των νέων, με τις θέσεις εργασίας της τεχνολογίας!

Μέσω της δημοφιλής ψυχαγωγίας ή της δημόσιας προβολής μέσω κέντρων επιστημονικής εκπαίδευσης, οι άνθρωποι μπορούν να εμπλακούν, να αναβαθμιστούν, και να μπορέσουν να ευδοκιμήσουν καλύτερα στον νέο μας κόσμο.

Βαγγέλης Φραγκιαδάκης PhD

Διδάκτωρ Μαθηματικών