ΒΟΑΚ: Οι πρώτες προσφορές για το τμήμα «Χερσόνησος-Νεάπολη»

12:33 μ.μ. - Τρίτη, 23 Νοεμβρίου 2021
12:11 μ.μ. - Τρί, 23/33/2021
Image: ΒΟΑΚ: Οι πρώτες προσφορές για το τμήμα «Χερσόνησος-Νεάπολη»

Με το τμήμα «Χερσόνησος-Νεάπολη» ανοίγει, το πιθανότερο στις 30 Δεκεμβρίου, η «αυλαία» της υποβολής προσφορών για την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου

Με μια σημαντική εξέλιξη στο μέτωπο των υποδομών της Κρήτης θα ρίξει «αυλαία» το 2021, καθώς προγραμματίστηκε ήδη η υποβολή προσφορών για το οδικό τμήμα του ΒΟΑΚ από Χερσόνησο μέχρι Νεάπολη Λασιθίου.

Τα 4 σχήματα που συμμετέχουν στον διεθνή διαγωνισμό ΣΔΙΤ έχουν κληθεί να καταθέσουν τις προσφορές τους με την εκπνοή ακριβώς της χρονιάς. Οι πληροφορίες θέλουν μάλιστα ως πιθανότερη ημερομηνία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών την 30ή Δεκεμβρίου. Παράλληλα, ετοιμάζεται να προκηρυχθεί στις αρχές της νέας χρονιάς ο διαγωνισμός (ως δημόσιο έργο) και για το τμήμα του ΒΟΑΚ «Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος».

Την ίδια ώρα, όπως προέκυψε στο πλαίσιο συνάντησης του αντιπεριφερειάρχη Χανίων Νίκου Καλογερή με τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη και τον γενικό διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών Γιάννη Καρνέση, στο «υπουργείο» τρέχουν τις μελέτες, προκειμένου να μπει στις «ράγες» το αναγκαίο έργο της οδικής σύνδεσης του ΒΟΑΚ και του αεροδρομίου Χανίων.

Υπενθυμίζεται ότι η χρηματοδότηση του μεγάλου έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης έχει φέρει «σφιχτά» χρονοδιαγράμματα και πίεση από τις Βρυξέλλες.

Τα χρονοδιαγράμματα είναι σχετικώς ελαστικά μονάχα για το μεγάλο κομμάτι του ΒΟΑΚ από Κίσσαμο Χανίων μέχρι Χερσόνησο, προφανώς γιατί και στην Ε.Ε. υπάρχει η αίσθηση ότι ο διαγωνισμός παραχώρησης για το μεγάλο κομμάτι του νέου ΒΟΑΚ θα καθυστερήσει και θα τραβήξει περισσότερο από τους άλλους δύο διαγωνισμούς.

Αντιθέτως, τα χρονοδιαγράμματα είναι «σφιχτά» για τα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ ανατολικά του Ηρακλείου και είναι ενδεικτικό πως τα τμήματα «Χερσόνησος-Νεάπολη», που προωθείται μέσω διαγωνισμού ΣΔΙΤ, και «Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος», που θα προωθηθεί ως αμιγώς δημόσιο έργο, προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί κατασκευαστικά και να παραδοθούν σε χρήση μέχρι το τέλος του 2025!

Σε αυτόν τον καμβά, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέβασαν ρυθμούς στην προώθηση των διαδικασιών και, όπως φαίνεται, ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για να φτάσουμε στις προσφορές για το 1ο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ.

Η αρχή λοιπόν θα γίνει με το πιο προχωρημένο εκ των τριών επιμέρους έργων, δηλαδή το «Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου». Στον σχετικό διεθνή διαγωνισμό ΣΔΙΤ που είχε προκηρυχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχαν εκδηλώσει αρχικώς ενδιαφέρον 5 σχήματα. Στη β’ διαγωνιστική φάση συνέχισαν τελικά 4 υποψήφια σχήματα και μένει να δούμε αν θα καταθέσουν και τα 4 σχήματα δεσμευτικές πλέον προσφορές.

Οι «μνηστήρες»

Η ώρα της κρίσης είναι κοντά, αφού, σύμφωνα με πληροφορίες, η σχετική προθεσμία υποβολής προσφορών για το έργο ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ από Χερσόνησο μέχρι Νεάπολη έχει «κλειδώσει» για την εκπνοή του 2021, με πιθανότερη μάλιστα ημερομηνία την 30ή Δεκεμβρίου.

Για το έργο ερίζουν τα εξής 4 σχήματα, τα οποία μένει βεβαίως να δούμε αν και τι προσφορά θα υποβάλουν:

“ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις”,

ΤΕΡΝΑ,

ΑΒΑΞ (με το fund Marguerite),

Κ/Ξ Μυτιληναίος-INTERTOLL.

Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, τότε είναι εφικτό να πάμε στην ανάδειξη αναδόχου μέσα στους πρώτους μήνες της νέας χρονιάς, ακολούθως στην υπογραφή της σύμβασης και τελικά στην έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών προς τα τέλη του 2022.

Το εν λόγω τμήμα «Χερσόνησος-Νεάπολη», που είναι και το πρώτο έργο του νέου ΒΟΑΚ που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται, θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ. Είναι μήκους 22,44 χλμ., προβλέπεται να έχει τετράιχνη διατομή πλάτους 21,50 μ., χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις, ενώ συνοδεύεται από την κατασκευή παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ. Το συνολικό κόστος, με βάση τα όσα έχουν γνωστοποιήσει από την κυβέρνηση, εκτιμάται στα 290 εκατομμύρια ευρώ.

Τα κυριότερα τεχνικά έργα που προβλέπεται να κατασκευαστούν συνολικά έχουν ως εξής:

5 ανισόπεδοι κόμβοι.

12 γέφυρες μονού κλάδου συνολικού μήκους 1,695 km.

7 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 7,186 km.

23 ανισόπεδες διαβάσεις.

Σκυτάλη το «Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος»

«Σκυτάλη» μετά το έργο ΣΔΙΤ για το τμήμα «Χερσόνησος-Νεάπολη» του νέου ΒΟΑΚ αναμένεται να πάρει το κομμάτι «Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος». Εδώ βρισκόμαστε ακόμα στη φάση προετοιμασίας του διαγωνισμού. Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί στις αρχές του 2022, ωστόσο μιλάμε για έναν πολύ πιο απλό διαγωνισμό (με την κλασική μορφή του διαγωνισμού δημοσίου έργου), οπότε οι διαδικασίες αναμένεται να «τρέξουν» σχετικά γρήγορα για να πάμε από την προκήρυξη του διαγωνισμού στην υποβολή προσφορών, στην ανάδειξη αναδόχου, στη συμβασιοποίηση και στην έναρξη εργασιών.

Το τμήμα «Νεάπολη-Άγ. Νικόλαος» είναι μήκους 14,5 χιλιομέτρων και έχει εκτιμώμενο κόστος 145 εκατ. ευρώ. Για το μεγαλύτερο κομμάτι από Κίσσαμο Χανίων μέχρι Χερσόνησο, που προωθείται μέσω διαγωνισμού παραχώρησης, θα χρειαστεί μεγαλύτερη υπομονή. Εδώ εκκρεμεί ακόμα η περιβαλλοντική έγκριση του έργου και αναμένεται να πάμε στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών μέσα στην ερχόμενη άνοιξη.

Έργο κομβικής σημασίας

«Τρέχουν» για τη σύνδεση ΒΟΑΚ-αεροδρομίου Χανίων

Εντωμεταξύ, υπάρχουν διαβεβαιώσεις και αισιόδοξα μηνύματα από πλευράς υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για ένα κομβικής σημασίας συνοδευτικό έργο του ΒΟΑΚ στα Χανιά. Πρόκειται για το έργο σύνδεσης του αεροδρομίου «Ι. Δασκαλογιάννης» με τον αυτοκινητόδρομο. Το έργο είναι κρίσιμο τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για τους φορείς της οικονομικής-τουριστικής ζωής της δυτικής Κρήτης. Φαίνεται λοιπόν ότι στην κυβέρνηση έχουν κατανοήσει τη σημασία του και «τρέχουν» τις διαδικασίες ωρίμανσης και προώθησης του έργου.

Αυτή τουλάχιστον ήταν η ενημέρωση-διαβεβαίωση που δόθηκε τις προάλλες από την ηγεσία του υπουργείου στον αντιπεριφερειάρχη Χανίων Νίκο Καλογερή. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, «με τον υφυπουργό αρμόδιο για θέματα Υποδομών κ. Γιώργο Καραγιάννη και τον γενικό διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών κ. Γιάννη Καρνέση συναντήθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Νίκος Καλογερής στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, συνοδευόμενος από τον ειδικό σύμβουλο κ. Νεκτάριο Κουμάκη. Στις συναντήσεις αυτές συζητήθηκε η πρόοδος των μεγάλων οδικών έργων του υπουργείου στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων.

Από τον κ. Καρνέση παρουσιάστηκε καταρχήν η σημαντική πρόοδος και μελετητική ωρίμανση του έργου σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το διεθνές αεροδρόμιο Χανίων, έργο για το οποίο καταβάλλεται προσπάθεια να υλοποιηθεί μαζί με τον νέο ΒΟΑΚ.

Επίσης, ο κ. αντιπεριφερειάρχης ενημερώθηκε για τα τελευταία δεδομένα των μελετών που εκπονούνται στο τμήμα «Χανιά-Κίσσαμος» του νέου αυτοκινητόδρομου (το οποίο θα ενταχθεί στην προαίρεση του διαγωνισμού παραχώρησης), σε συνδυασμό και με την ολοκλήρωση της μελέτης παράκαμψης Κισσάμου.

Τόσο ο υπουργός, όσο και ο γενικός διευθυντής κατανόησαν την αναγκαιότητα υλοποίησης του έργου της παράκαμψης Κισσάμου μαζί με την ολοκλήρωση του νέου ΒΟΑΚ στο τμήμα «Χανιά-Κίσσαμος», καθώς σε αντίθετη περίπτωση η διαχείριση της κυκλοφορίας στην Κίσσαμο θα καταστεί αδύνατη».

neakriti.gr