Εισακτέοι στα ΑΕΙ : Οι σχεδιασμοί του υπουργείου Παιδείας για τη νέα χρονιά

8:34 π.μ. - Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου 2019
08:10 π.μ. - Πέμ, 10/34/2019
Image: Εισακτέοι στα ΑΕΙ : Οι σχεδιασμοί του υπουργείου Παιδείας για τη νέα χρονιά

Ανατροπές με τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ αναμένεται να φέρει το επόμενο διάστημα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας

Ο υφυπουργός Βασίλης Διγαλάκης υπογράμμισε ότι θα λαμβάνονται εφεξής υπόψη οι προτάσεις των πανεπιστημίων. Αν ισχύσει αυτό, τότε ο αριθμός των εισακτέων, ειδικά στα κεντρικά ΑΕΙ, θα μειωθεί σημαντικά.
 
Νέα σενάρια που οδηγούν σε μείωση του αριθμού των εισακτέων στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας διακινούνται τις τελευταίες ώρες από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
 
Η αρχή έγινε από τον υφυπουργό Παιδείας  Βασίλη Διγαλάκη ο οποίος ουσιαστικά προανήγγειλε από το βήμα της Βουλής ότι θα υπάρξει μείωση εισακτέων.
 
Βεβαίως δεν το είπε ευθέως αλλά εμμέσως καθώς υποστήριξε ότι «εμείς ως νέα ηγεσία θα λάβουμε υπόψη τον προσδιορισμό του αριθμού εισακτέων που θα μας δώσει κάθε πανεπιστήμιο, κάθε τμήμα, κάθε σχολή».
 
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη εάν εφαρμοστεί; Αν το υπουργείο Παιδείας υιοθετήσεις τις προτάσεις των διοικήσεων των ΑΕΙ για τον αριθμό των εισακτέων, προτάσεις που περιλαμβάνουν ειδικά για τα κεντρικά πανεπιστήμια μικρότερο αριθμό θέσεων, τότε θα υπάρξει σημαντική μείωση του συνολικού αριθμού στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
 
«Να μπει τέλος στη μικροπολιτική διαχείριση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης»
Ο κ. Διγαλάκης υποστήριξε πως «πρέπει να μπει ένα τέλος στη μικροπολιτική διαχείριση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου χωρίς να εξασφαλίζονται οι ανάλογοι πόροι, υπήρχε συνεχής αύξηση του αριθμού εισακτέων».
 
Ο υφυπουργός Παιδείας υπογράμμισε ακόμη πως υπηρετεί 25 χρόνια στο πανεπιστήμιο και γνωρίζει τι γίνεται. «Τα πανεπιστήμια διαχρονικά υποβάλλουν τις προτάσεις τους, τις εισηγήσεις για τον αριθμό εισακτέων, τις οποίες οι ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας δεν ακούν».
 
Τα ιδρύματα, συνέχισε ο κ. Διγαλάκης,  γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα ποιον αριθμό φοιτητών μπορούν να εκπαιδεύσουν και μέσω του στρατηγικού σχεδιασμού μπορούμε να εξασφαλίσουμε επαγγελματική προοπτική στους αποφοίτους των πανεπιστημίων.
 
Τα ΑΕΙ θα καθορίζουν τον αριθμό
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βηματοδότη», το σχέδιο νόμου που θα επιτρέπει στα πανεπιστήμια να καθορίζουν τον αριθμό των εισακτέων φοιτητών είναι έτοιμο.
 
Το σχέδιο όπως αναφέρει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως θα φέρει τα πάνω – κάτω στην ανώτατη εκπαίδευση γιατί κάθε πανεπιστήμιο θα μπορεί να καθορίσει πόσους ακριβώς φοιτητές χρειάζεται κάθε χρόνο.
 
Βάση εισαγωγής
 
Κατά τα λοιπά φαίνεται πως θα προχωρήσει και το θέμα του βαθμολογικού πλαφόν ως προαπαιτούμενο για εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, ωστόσο δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη από πότε θα εφαρμοστεί (σ.σ είναι πιθανό να μην ισχύσει από την φετινή χρονιά προκειμένου να μην αιφνιδιαστούν οι μαθητές της Γ΄ λυκείου).
 
Πρόθεση του υπουργείου όπως έχει τονίσει η Νίκη Κεραμέως, είναι η Πολιτεία να καθορίζει μία ελάχιστη βάση εισαγωγής και εν συνεχεία το ίδιο το πανεπιστήμιο να μπορεί να ορίζει τη δική του βάση η οποία ενδεχομένως θα είναι υψηλότερη από αυτή του υπουργείου.
 
Μετεγγραφές στα ΑΕΙ
 
Εν τω μεταξύ έως ότου γίνουν όλα αυτά φαίνεται πως θα υπάρχει περιορισμός στις μετακινήσεις φοιτητών προς τα κεντρικά ΑΕΙ μέσω μετεγγραφών.
 
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει ζητήσει να  τηρηθεί αυστηρά ο νόμος για τις μεταγραφές. Θα είναι στο 15% και όχι στο 70% που ίσχυε, όπως λέει, σε πολλές σχολές επί ΣΥΡΙΖΑ.
 
Οι προτάσεις των πρυτάνεων
 
Πριν από λίγες ημέρες οι διοικήσεις των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων οι οποίες τα τελευταία χρόνια «γκρίνιαζαν» προς το υπουργείο Παιδείας σχετικά με τον αυξημένο αριθμό εισακτέων στα κεντρικά ΑΕΙ, ο οποίος αυξάνεται όπως έλεγαν και μέσω των μετεγγραφών, ζήτησαν να μπει ένα τέλος στον αυθαίρετο και ατεκμηρίωτο καθορισμό του αριθμού των εισακτέων, κάτι το οποίο – όπως είπαν – επισωρεύει τεράστιες δυσκολίες στα Ιδρύματα».
 
Γι’ αυτό, προσθέτουν,  «προτείνεται ο αριθμός των εισακτέων να καθορίζεται σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια και να βασίζεται σε σαφή και τεκμηριωμένα κριτήρια».
 
Αναφορικά με τις μετεγγραφές, προτείνουν επίσης, την αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου με βάσει αυτά τα δεδομένα.
 
Αναλυτικά οι προτάσεις των πρυτάνεων προς την υπ. Παιδείας
Σε ότι αφορά το πλαίσιο λειτουργίας των Πανεπιστημίων επισημαίνεται η ανάγκη για ενίσχυση της διοικητικής ανεξαρτησίας και ο περιορισμός της γραφειοκρατίας σε όλες τις ακαδημαϊκές και διοικητικές διαδικασίες και λειτουργίες.Η σύναψη πολυετών προγραμματικών συμφωνιών με το Κράτος, όπου περιγράφονται στρατηγικές δράσεις ανάπτυξης και οι απαιτούμενοι πόροι για τη λειτουργία τους, συμβάλλει προς την κατεύθυνση αυτή.
 
Η άμεση αύξηση της τακτικής χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων από τον κρατικό προϋπολογισμό καθίσταται επιτακτική. Σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι η χρηματοδότηση των ΑΕΙ από τον τακτικό προϋπολογισμό το 2019 είναι μειωμένη κατά 45% σε σχέση με το 2012, ενώ απαιτείται αύξηση κατ’ ελάχιστο 30% για την κάλυψη των βασικών λειτουργικών αναγκών.
 
Αν και την τελευταία 5ετία έχουν δοθεί στα Πανεπιστήμια 1.500 νέες θέσεις μελών ΔΕΠ, δεν υπήρχε ενίσχυση των υπολοίπων κατηγοριών προσωπικού. Η απώλεια θέσεων προσωπικού την ίδια χρονική περίοδο λόγω συνταξιοδότησης και μόνο υπερβαίνει τον αριθμό αυτό. Απαιτείται η απόδοση νέων θέσεων για την ενίσχυση των Πανεπιστημίων σε τακτική βάση.
 
Κρίσιμη κρίνεται επίσης η ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης των νέων οργανογραμμάτων των διοικητικών υπηρεσιών των Πανεπιστημιών. Επισημαίνεται ότι τα Πανεπιστήμια έχουν υποβάλει νέους οργανισμούς πάνω από μία φορά την τελευταία δεκαετία, ενώ η διαδικασία έγκρισης τους παραμένει παγωμένη. Η ολοκλήρωση έγκρισης οργανισμών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία της κινητικότητας. 
 
Τα Πανεπιστήμια στο πλαίσιο του αυτοδιοίκητου ζητούν τη ανάπτυξη ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών με τις βασικές προϋποθέσεις διασφάλισης υποδομών και πόρων. Πρέπει να δοθεί στα Ιδρύματα η δυνατότητα ανάπτυξης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών, χωρίς την εμπλοκή του Διεθνούς Πανεπιστημίου. Αντίστοιχα, παροχή εξ’ αποστάσεως προγραμμάτων σπουδών χωρίς τη συνεργασία με το ΕΑΠ. Προτείνεται επίσης και η θεσμοθέτηση της δυνατότητας διδασκαλίας μαθημάτων εν μέρει σε ξένη γλώσσα για φοιτητές Πανεπιστημίων χωρών της Ε. Ε., ώστε να διευκολυνθεί η κινητικότητα των φοιτητών μέσω του προγράμματος Erasmus
Για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ), είναι απαραίτητη η ουσιαστική απλοποίηση της διαδικασίας διαχείρισής τους, αποδίδοντας μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας στα Πανεπιστήμια, καθώς το υφιστάμενο πλαίσιο δυσχεραίνει την αποτελεσματική υλοποίησή τους. 
 
Για την ενίσχυση των ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών προτείνεται να απλοποιηθεί η διαδικασία αναγνώριση ξενόγλωσσου προπτυχιακού τίτλου σπουδών για την αποδοχή φοιτητή/τριας σε ΠΜΣ ή/και πρόγραμμα διδακτορικών σπουδών Ελληνικού Πανεπιστημίου, η οποία γίνεται με ακαδημαϊκά κριτήρια τα οποία θέτει το Τμήμα ή/και η Σύγκλητος. Αυτό δεν επηρεάζει το πλαίσιο αναγνώρισης πτυχίων για οποιαδήποτε επαγγελματικά δικαιώματα.
 
 
in.gr