Ν. Κεραμέως: «Καμία εγκατάσταση κάμερας, ούτε βιντεοσκόπηση σε τάξεις»

2:44 μ.μ. - Τετάρτη, 13 Μαΐου 2020
02:05 μ.μ. - Τετ, 13/44/2020
Image: Ν. Κεραμέως: «Καμία εγκατάσταση κάμερας, ούτε βιντεοσκόπηση σε τάξεις»

Τι απαντά στη θύελλα αντιδράσεων

«Καμία εγκατάσταση κάμερας δεν θα γίνει στις τάξεις. Θα χρησιμοποιείται απλός φορητός ηλεκτρονικός εξοπλισμός, όπως αυτός που χρησιμοποιούνταν για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δηλαδή υπολογιστής, τάμπλετ, κινητό». Αυτό υποστηρίζει η υπουργός Παιδείας απαντώντας στη θύελλα αντιδράσεων που προκλήθηκε με τους εκπαιδευτικούς να ισχυρίζονται ότι τροπολογία προβλέπει κάμερες στα σχολεία.

«Ούτε βήμα πίσω»

«Το διαμηνύω, λοιπόν. Ούτε βήμα πίσω! Προχωράμε, όπως ακριβώς ξεκινήσαμε, για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος», τόνισε η υπουργός.

Απαντώντας σε ερωτήματα που σχετίζονται με την προετοιμασία της Πολιτείας να υλοποιήσει την εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η κ. Κεραμέως έκανε λόγο για προσπάθεια απαξίωσης όλων των συντελεστών της εκπαίδευσης: «Αν ακούγαμε τις απανταχού Κασσάνδρες» είπε, δεν θα είχαμε σήμερα 36 εκατομμύρια λεπτά μαθημάτων σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, «δεν θα είχαμε δώσει στα παιδιά μας τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τους 2 αυτούς μήνες που τελούσαμε σε αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών για να διατηρήσουν στενή την επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία, δεν θα είχαμε δρομολογήσει για τα σχολεία μας πάνω από 12 εκατομμύρια ευρώ σε τεχνολογικό εξοπλισμό από ΕΣΠΑ και 3 εκατομμύρια ευρώ σε εξοπλισμό από δωρεές, δεν θα είχαμε εξασφαλίσει δωρεάν πρόσβαση στις εκπαιδευτικές πλατφόρμες από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, δεν θα είχαμε εξελίξει τις ψηφιακές μας υποδομές».

Η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ αναλυτικά στα μέτρα υγιεινής που τηρούνται στα σχολεία, σημείωσε ότι από τις 6/5/2020, οπότε και επέστρεψαν οι εκπαιδευτικοί στις σχολικές μονάδες, έλειψε σε άδεια «μόλις το 1,3% έως 2,5% των εκπαιδευτικών» ενώ «με βάση τα έως τώρα στοιχεία, οι μαθητές της Γ' Λυκείου έχουν επιστρέψει στις τάξεις από προχθές, 11/5, σε ποσοστό 60% κατά μέσο όρο».

Σχετικά με τη διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η κ. Κεραμέως διαβεβαίωσε ότι συνεχίζεται κανονικά στις δομές που τελούν ακόμη σε αναστολή λειτουργίας ενώ υπογράμμισε ότι «η εκπαιδευτική κοινότητα, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία, αγκάλιασε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση: καταγράφηκαν σχεδόν 10 εκατομμύρια συμμετοχές μαθητών αθροιστικά σε ψηφιακές τάξεις, 113.000 εκπαιδευτικοί έχουν δημιουργήσει την προσωπική ψηφιακή τους τάξη, πάνω από 1 εκατομμύριο μαθητές και σχεδόν 200.000 εκπαιδευτικοί έχουν εγγραφεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, 150.000 παιδιά παρακολουθούν καθημερινά την εκπαιδευτική τηλεόραση, ενώ πάνω από 96% των μαθημάτων των Πανεπιστημίων διενεργούνται κανονικά μέσω τηλεδιάσκεψης».

Χαρά Κεφαλίδου: Αιφνιδιαστική νομοθέτηση χωρίς συνεννόηση, για απευθείας μετάδοση των μαθημάτων

Από την πλευρά της, η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ μίλησε για αιφνιδιαστική νομοθέτηση χωρίς συνεννόηση, καθώς και για θέματα νομιμότητας της παραπάνω ρύθμισης. Πρότεινε ωστόσο τη χρήση της "εξ αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης".

Η κ. Κεφαλίδου, που εκτίμησε ότι η εικόνα προσέλευσης των μαθητών είναι ακόμα "αδιευκρίνιστη", σημείωσε ότι τα σχολεία έχουν ξεκινήσει, αλλά η απόφαση για την απευθείας μετάδοση (live streaming) των μαθημάτων δεν έχει ληφθεί ακόμα.

Σύμφωνα με τη βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής το υπουργείο Παιδείας αγνόησε τις προϋποθέσεις που έθεσε η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, είπε ότι δεν προετοίμασε "μελέτη αντικτύπου" και ζήτησε να αποκλειστούν από τη ζωντανή αναμετάδοση οι χαρακτηρισμοί για την απόδοση μαθητών από τον καθηγητή καθώς και τυχόν σχόλια μαθητών.

Ερωτήσεις και απαντήσεις

Απαντώντας σε ερωτήσεις δίνει διευκρινίσεις για θέματα που έχουν σύμφωνα με το thecaller.gr ανακύψει

«Όταν η Πολιτεία προβλέπει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουν εκτός σχολείου για προληπτικούς λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας, είναι και αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας να μεριμνήσει για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία εξ αποστάσεως», δήλωσε η κα Κεραμέως.

«Παρά την εκστρατεία παραπληροφόρησης και τη δίκη προθέσεων, με τη σημερινή της ανακοίνωση η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα αποσαφήνισε ότι είναι καταρχήν νόμιμος ο σκοπός της ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως προβλέπεται στην πρόσφατη ρύθμιση, ότι το Υπουργείο Παιδείας είχε συμβουλευθεί την Αρχή πριν τη διαμόρφωση της ρύθμισης και ενσωμάτωσε συγκεκριμένες προτάσεις της», πρόσθεσε η υπουργός Παιδείας.

Όπως είπε η ίδια, με Υπουργική Απόφαση θα οριστούν, μεταξύ άλλων, οι λεπτομέρειες της εφαρμογής της διάταξης, καθώς και μέτρα για τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων, λαμβανομένων υπόψη των δικαιωμάτων πρωτίστως μαθητών και εκπαιδευτικών καθώς και τυχόν άλλων ενδιαφερομένων.

Προβλέπει εκτενέστερο θεσμικό πλαίσιο για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ιδιαίτερα, δε, τώρα που προχωρούμε σε σταδιακή επαναλειτουργία σχολείων, με δυνατότητα για κάποιους μαθητές να απουσιάζουν για συγκεκριμένους λόγους.

Ειδικότερα:

Προβλέπεται, όπως είχε αναγγελθεί, η δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως, σε περίπτωση επιδημικής νόσου (όπως αυτή που βιώνουμε τώρα λόγω του κορωνοϊού COVID-19)

Επιπλέον, προβλέπεται, σε περίπτωση έκτακτου ή απρόβλεπτου γεγονότος, η δυνατότητα συνολικής σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, για όσο διαρκεί η έκτακτη ή απρόβλεπτη συνθήκη (π.χ. σε περίπτωση φυσικών καταστροφών).

Ως εξαιρετική διάταξη, η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση θεσπίστηκε και στη χώρα μας, ώστε να μετριαστούν οι δυσμενείς επιπτώσεις σε περιπτώσεις υγειονομικής κρίσης ή άλλης έκτακτης ανάγκης.

Εκτός από τις γενικές ρυθμίσεις για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση όταν προβλέπεται έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός, η ρύθμιση προβλέπει και τη δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές με φυσική παρουσία και εξ αποστάσεως σε ειδικές περιστάσεις. Γιατί εισάγετε αυτή τη συγκεκριμένη ρύθμιση;

Η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές, που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε άλλους που απουσιάζουν και συμμετέχουν εξ αποστάσεως μέσω σύγχρονης τηλεκπαίδευσης προβλέπεται αποκλειστικά και μόνο σε περιπτώσεις επιδημικών νόσων. Ακριβώς την ανάγκη αυτή βιώνουμε τώρα κατά τη σταδιακή επαναλειτουργία των σχολείων. Μέριμνα του Υπουργείου είναι να μην μείνει κανείς μαθητής πίσω, να μην αποκοπούν δηλαδή από την εκπαιδευτική διαδικασία οι μαθητές εκείνοι που πρέπει να παραμείνουν σπίτι. Να μην τιμωρηθούν, επειδή προστατεύουν την υγεία τη δική τους, των οικογενειών τους, του κοινωνικού συνόλου, παραμένοντας εκτός σχολικής αίθουσας, ακολουθώντας τις συστάσεις των ειδικών. Χωρίς την επιλογή της ζωντανής μετάδοσης, μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές μπορεί να μείνουν μήνες αποκομμένοι από κάθε μαθησιακή διαδικασία. Όταν η Πολιτεία προβλέπει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουν εκτός σχολείου για προληπτικούς λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας, είναι και αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας να μεριμνήσει για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία εξ αποστάσεως.

Υποκαθίσταται η διά ζώσης διδασκαλία;

Ασφαλώς και όχι. Η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία. Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο ανάγκης σε έκτακτες περιπτώσεις, ώστε να μην αποξενωθούν οι μαθητές από τη μαθησιακή διαδικασία για το διάστημα κατά το οποίο επικρατούν οι ανωτέρω έκτακτες συνθήκες.

Προβλέπεται βιντεοσκόπηση του μαθήματος μέσα από την τάξη;

Όχι. Η διάταξη προβλέπει ότι στις περιπτώσεις αυτές επιδημικής νόσου, όπως αυτή που βιώνουμε – επιτρέπεται μόνο η ζωντανή μετάδοση ήχου και εικόνας σε πραγματικό χρόνο, για όσο διαρκεί η διδασκαλία, με αποκλειστικούς αποδέκτες τους μαθητές. Απαγορεύεται ρητά η καταγραφή και η αποθήκευση του παραδιδόμενου μαθήματος.

Θα εγκατασταθούν κάμερες στις τάξεις και θα γίνεται καταγραφή;

Όχι. Καμία εγκατάσταση κάμερας δεν θα γίνει στις τάξεις. Θα χρησιμοποιείται απλός φορητός ηλεκτρονικός εξοπλισμός, όπως αυτός που χρησιμοποιούνταν για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δηλαδή υπολογιστής, τάμπλετ, κινητό, όποια συσκευή διατίθεται, που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες της σύνδεσης του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του για το συγκεκριμένο σκοπό. Οι μαθητές θα μπορούν να συνδέονται και μέσω σταθερού τηλεφώνου, με αστική χρέωση.

Μπορεί να συνδεθεί ψηφιακά οποιοσδήποτε με τη φυσική τάξη;

Όχι, ο σύνδεσμος μέσω του οποίου συνδέονται οι μαθητές που μένουν σπίτι για λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας δίδεται αποκλειστικά σε αυτούς από τον εκπαιδευτικό. Προ της σύνδεσης των εν λόγω μαθητών με την τάξη, ο εκπαιδευτικός πρέπει πρώτα να τους επιτρέψει την είσοδο στην πλατφόρμα. Ο εκπαιδευτικός έχει τον πλήρη έλεγχο των εισερχόμενων συμμετεχόντων και όλης της διαδικασίας σύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

Τίθεται ζήτημα προσωπικών δεδομένων των μαθητών;

Για τη διασφάλιση της προστασίας τυχόν προσωπικών δεδομένων, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει λάβει όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα. Η διάταξη διαμορφώθηκε μετά από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και ενσωματώνει περισσότερες εγγυήσεις ακόμη και από αυτές που απαιτεί το ενωσιακό δίκαιο και η ελληνική νομοθεσία. Επιπλέον η λήψη θα εστιάζει μόνο στον πίνακα ή/και τον εκπαιδευτικό, και όχι στους μαθητές. Ο εκπαιδευτικός διατηρεί τη δυνατότητα σίγασης της φωνής μαθητή, ή ακόμα και διακοπής της μετάδοσης, εάν το κρίνει απαραίτητο.

Είναι υποχρεωτική η ταυτόχρονη μετάδοση του μαθήματος από την τάξη μέσω σύγχρονης τηλεκπαίδευσης στην περίπτωση της επιδημικής νόσου;

Η ρύθμιση προβλέπει τη δυνατότητα παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με τη χρήση τεχνολογίας για ταυτόχρονη μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό. Όπως προαναφέρθηκε, η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές, που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε άλλους που απουσιάζουν και συμμετέχουν εξ αποστάσεως, προβλέπεται μόνο ως δυνατότητα και μόνο σε περίπτωση επιδημικής νόσου.