Ο Κ. Κώτσογλου στον Ηχώ 99,8 για τον τουρισμό: "Η Κρήτη πηγαίνει καλά, αλλά το Λασίθι πλήττεται – Χρειάζεται στοχευμένη στήριξη και σοβαρό πλάνο για το 2026"

11:35 π.μ. - Πέμπτη, 17 Ιουλίου 2025
11:07 π.μ. - Πέμ, 17/35/2025
Image: Ο Κ. Κώτσογλου στον Ηχώ 99,8 για τον τουρισμό: "Η Κρήτη πηγαίνει καλά, αλλά το Λασίθι πλήττεται – Χρειάζεται στοχευμένη στήριξη και σοβαρό πλάνο για το 2026"

Ανθεκτική η Κρήτη στον τουρισμό, αλλά υπάρχει μείωση στη δαπάνη διαμονής – Προβληματισμός για Ιεράπετρα και Λασίθι - Τι ανέφερε στον Ηχώ 99,8 ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κρήτης

Σε μια συνολική αποτίμηση της τουριστικής εικόνας της Κρήτης μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2025, αλλά και στις προκλήσεις που προκάλεσε η πρόσφατη πυρκαγιά στην Ιεράπετρα, προχώρησε ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κρήτης, Κυριάκος Κώτσογλου, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του Ηχώ 99,8, «Καλημέρα Λασίθι».

Η Κρήτη, όπως τόνισε, διατηρεί σταθερά τη δυναμική της ως κορυφαίος προορισμός, αλλά η μείωση της τουριστικής δαπάνης και οι επικοινωνιακές επιπτώσεις των καταστροφών στο Λασίθι καθιστούν αναγκαία την άμεση κινητοποίηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Τα στοιχεία: Αύξηση αφίξεων, μείωση εισπράξεων

Με βάση τα στοιχεία από τα τρία αεροδρόμια του νησιού (Χανιά, Ηράκλειο, Σητεία), καταγράφηκε έως τις 30 Ιουνίου αύξηση περίπου 6% στις αφίξεις, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Αυτό σημαίνει περίπου 150.000 παραπάνω επισκέπτες, παρά τις γεωπολιτικές κρίσεις που επηρέασαν την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου (συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή).

Ωστόσο, όπως επεσήμανε ο κ. Κώτσογλου, η μέση δαπάνη διαμονής ανά επισκέπτη έχει μειωθεί αισθητά:

  1. Από τα 950 ευρώ το 2024, έπεσε κάτω από τα 800 ευρώ το 2025.
  2. Δηλαδή, περίπου 150 ευρώ λιγότερα ανά άτομο.
  3. Αν το ποσό αυτό πολλαπλασιαστεί με τα περίπου 6 εκατομμύρια επισκέπτες που αναμένονται στην Κρήτη συνολικά, το συνολικό έλλειμμα εσόδων είναι σημαντικότατο.

«Το νούμερο είναι σοκαριστικό. Οι τουρίστες είναι περισσότεροι, αλλά αφήνουν λιγότερα. Αυτό έχει σοβαρό αντίκτυπο στη μικρομεσαία τοπική οικονομία», υπογράμμισε.

Η ποιότητα της τουριστικής δαπάνης και η επίδραση των βραχυχρόνιων μισθώσεων

Ο κ. Κώτσογλου εξήγησε ότι η μείωση αυτή οφείλεται σε μια γενική τάση περιορισμού εξόδων των τουριστών, λόγω πληθωρισμού και διεθνούς αβεβαιότητας. Επιπλέον, η άνοδος των βραχυχρόνιων μισθώσεων (Airbnb κ.λπ.) έχει οδηγήσει τους επισκέπτες στο να δαπανούν λιγότερα:

  1. Δεν καταναλώνουν φαγητό έξω συστηματικά.
  2. Δεν συμμετέχουν σε οργανωμένες εκδρομές.
  3. Προτιμούν οικονομικές λύσεις εντός των καταλυμάτων.

Νέα γεωγραφία επισκεπτών – Απώλεια Ρωσίας και Ουκρανίας, είσοδος νέων αγορών

Η αγορά έχει μεταβληθεί ριζικά τα τελευταία χρόνια:

  1. Η ρωσική και ουκρανική αγορά χάθηκε εντελώς.
  2. Οι Ισραηλινοί επιστρέφουν σταδιακά, παρά τον πόλεμο στην περιοχή.
  3. Οι Αμερικανοί δείχνουν ενδιαφέρον, αλλά η έλλειψη απευθείας πτήσεων και η αδυναμία καταγραφής αφίξεων μέσω Αθήνας ή Μιλάνου, καθιστά το μέγεθός τους αόρατο στις στατιστικές.

Παράλληλα, το ενδιαφέρον στρέφεται σε νέες αγορές υψηλού εισοδήματος, όπως ο Κόλπος και η Ινδία. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, χρειάζονται σοβαρές επενδύσεις σε υποδομές και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, καθώς και ενίσχυση της αεροπορικής διασύνδεσης.

Η Ιεράπετρα πληγώθηκε – Επικοινωνιακή κρίση και ακυρώσεις

Η πυρκαγιά στην Ιεράπετρα προκάλεσε ισχυρό πλήγμα στο τουριστικό προϊόν της περιοχής. Παρόλο που η καταστροφή δεν αφορούσε τουριστικές υποδομές, οι εικόνες των φλογών έκαναν τον γύρο του κόσμου.

«Μας έστελναν συλλυπητήρια από όλη την Ευρώπη. Δεν είχε σημασία πού ακριβώς ήταν η φωτιά – η εικόνα αφορούσε όλη την Κρήτη», ανέφερε ο κ. Κώτσογλου.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ακυρώσεις κρατήσεων, ειδικά σε μικρές μονάδες, ενώ η τοπική κοινωνία βίωσε και σοβαρό οικονομικό αντίκτυπο από τη διακοπή των κρατήσεων την περίοδο αιχμής.

Αντιδράσεις και επείγουσα επικοινωνιακή διαχείριση

Η Περιφέρεια Κρήτης, σε συνεργασία με τον Δήμο Ιεράπετρας, ενεργοποίησε άμεσα σχέδιο επικοινωνιακής κρίσης:

  1. Εστάλησαν ενημερώσεις στα διεθνή ΜΜΕ και τουριστικά γραφεία.
  2. Υπήρξε άμεση ενημέρωση μέσω ΕΟΤ εξωτερικού.
  3. Προωθήθηκε θετική εικόνα της περιοχής, με στόχο την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης.

«Αν δεν υπήρχε αυτή η κινητοποίηση, η ζημιά θα ήταν πολλαπλάσια. Αλλά δυστυχώς δεν μπορούν όλοι να ανταποκριθούν επικοινωνιακά μόνοι τους», σημείωσε.

Οι αδύναμοι κρίκοι: μικρές επιχειρήσεις χωρίς στήριξη

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Κώτσογλου στο έλλειμμα εργαλείων που αντιμετωπίζουν οι μικρές τουριστικές μονάδες:

  1. Δεν έχουν βάσεις δεδομένων πελατών.
  2. Δεν μπορούν να στείλουν ενημερωτικά emails ή sms.
  3. Δεν έχουν καμπάνιες, ούτε προσωπικό επικοινωνίας.

Αντίθετα, τα μεγάλα ξενοδοχεία με συνεργασίες tour operators είχαν στήριξη, κράτησαν τις κρατήσεις και επανήλθαν άμεσα.

Σχέδιο για το 2026 – Εκθέσεις, προβολή και επανατοποθέτηση του Λασιθίου

Ο κ. Κώτσογλου πρότεινε διπλή στρατηγική:

  1. Άμεση ενίσχυση το 2025:Καμπάνιες στα social media.Ενημερωτικά βίντεο και φωτογραφικό υλικό.Παρουσία τοπικών φορέων σε περιοχές στόχους.
  2. Καμπάνιες στα social media.
  3. Ενημερωτικά βίντεο και φωτογραφικό υλικό.
  4. Παρουσία τοπικών φορέων σε περιοχές στόχους.
  5. Σχέδιο επανατοποθέτησης για το 2026:Δυναμική παρουσία της Ιεράπετρας, της Σητείας και του Λασιθίου σε διεθνείς εκθέσεις (WTM Λονδίνου, ΙΤΒ Βερολίνου, Τουριστικά Σαλόνια Πολωνίας, Γαλλίας, κ.λπ.).Στήριξη επιχειρήσεων με κοινά πακέτα προβολής.Ειδικά προγράμματα φιλοξενίας δημοσιογράφων και πρακτόρων.
  6. Δυναμική παρουσία της Ιεράπετρας, της Σητείας και του Λασιθίου σε διεθνείς εκθέσεις (WTM Λονδίνου, ΙΤΒ Βερολίνου κ.λπ.).
  7. Στήριξη επιχειρήσεων με κοινά πακέτα προβολής.
  8. Ειδικά προγράμματα φιλοξενίας δημοσιογράφων και πρακτόρων.

«Δεν πρέπει να περιμένουμε να ξανασυμβεί καταστροφή. Ο Σεπτέμβρης είναι κοντά. Πρέπει να σχεδιάσουμε και να διεκδικήσουμε άμεσα ό,τι μπορούμε για το 2026», υπογράμμισε.

Υποδομές, ΒΟΑΚ και ανατολική Κρήτη

Ο κ. Κώτσογλου δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις διαχρονικές υποδομικές ελλείψεις στο Λασίθι, κυρίως την αποσύνδεση της Σητείας και της Ιεράπετρας από τον ΒΟΑΚ.

«Δεν μπορείς να ζητάς επενδύσεις, όταν δεν έχεις πρόσβαση. Ο τουριστικός επενδυτής θέλει δρόμο, αεροδρόμιο, υπηρεσίες. Το brand "Κρήτη" τους φέρνει. Το brand "Λασίθι" πρέπει να το χτίσουμε», σημείωσε.

Συμπεράσματα και κάλεσμα για δράση

Ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού έκλεισε την παρέμβασή του με ένα σαφές μήνυμα:

«Η Κρήτη θα πάει καλά και φέτος. Αλλά δεν πάμε όλοι το ίδιο καλά. Το Λασίθι χτυπήθηκε. Οφείλουμε να βοηθήσουμε όσους δεν έχουν τη δύναμη να ανταποκριθούν μόνοι τους. Ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση, όχι μόνο εμπορικό στατιστικό».