Ομιλία Μ. Συντυχάκη στη δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής της Βουλής για τη σύμβαση κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του ΒΟΑΚ
Ο ΒΟΑΚ είναι ένας ιδιωτικός αυτοκινητόδρομος που γίνεται για να καλύψει τις απαιτήσεις του ξενοδοχειακού, τουριστικού, εμπορικού και κατασκευαστικού κεφαλαίου και όχι τις ανάγκες του λαού, των κατοίκων και επισκεπτών της Κρήτης, επισήμανε μεταξύ άλλων ο βουλευτής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, μιλώντας στη δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής της Βουλής για τη σύμβαση κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του συγκεκριμένου δρόμου. Το βασικό διακύβευμα, πρόσθεσε, είναι η παραχώρηση του στους ιδιώτες, με αρχικό μέτοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που για 5 χρόνια κατασκευής, θα εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο για 35 χρόνια.
Κατήγγειλε ότι για την κατασκευή του ο ιδιώτης βάζει ψίχουλα, μόλις 220 εκατομμύρια ενώ το Δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός βάζει 891 εκατομμύρια, πέντε φορές περισσότερο από τον ιδιώτη, ο οποίος και θα τον εκμεταλλεύεται μέσω των διοδίων για 35 ολόκληρα χρόνια!
Στηλίτευσε επίσης την στάση της κυβέρνησης που φέρνει προς κύρωση τη σύμβαση, χωρίς όμως τα παραρτήματα, κρύβοντας έτσι, το συνολικό κόστος του έργου, τις ρήτρες που έχει συμφωνήσει με τον παραχωρησιούχο αλλά και τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί.
«Το έργο δεν θα ικανοποιεί τους εργαζόμενους, τους αγρότες, τους αυτοαπασχολούμενους της περιοχής, καθώς δεν διασφαλίζει την ασφαλή διέλευση του πληθυσμού, θα λειτουργεί ως ένας κλειστός δρόμος, με φανερά και σκιώδη διόδια και θα τον πληρώνει πανάκριβα ο λαός της Κρήτης και όχι μόνο», επισήμανε. Έφερε ως παράδειγμα την διαδρομή Ηράκλειο - Χανιά, που με το κόστος των διοδίων στα 32 ευρώ και την αμόλυβδη βενζίνη περίπου 40 ευρώ, θα κοστίζει στους κατοίκους συνολικά 72 ευρώ, αποτελώντας ένα ακόμα χαράτσι και στην κυριολεξία «πραγματικό γδάρσιμο» για τις λαϊκές οικογένειες και τους εργαζόμενους που πρέπει να μετακινούνται.
Σημείωσε ακόμα, ότι ο τρόπος με τον οποίο έχει γίνει η χάραξη του ΒΟΑΚ, κόβει στα δύο την πόλη του Ηρακλείου, δεν υπάρχουν εναλλακτικές οδοί χωρίς διόδια, και όπου υπάρχουν έχουν αυξημένη επικινδυνότητα ενώ κατήγγειλε ότι η πρόταση για υπογειοποίηση του δρόμου στο ύψος του Ηρακλείου, που θα απέτρεπε την ταλαιπωρία στις αστικές μετακινήσεις των εργαζομένων όλου του Πολεοδομικού συγκροτήματος (Ηράκλειο -Γάζι), απορρίφθηκε διότι θα καθιστούσε αδύνατη την επιβολή των διοδίων. Υπογράμμισε, δε, την ανάγκη της υπογειοποίησης του δρόμου στο ύψος του Ηρακλείου, προκειμένου ν' αποφευχθούν μία σειρά προβλήματα που επιφέρει το συγκεκριμένο σχέδιο χάραξης.
Ανέφερε ότι η απόφαση για μη επέκταση του δρόμου στη Σητεία, προέκυψε γιατί δεν συμφέρει τους κατασκευαστικούς ομίλους η περιοχή του Λασιθίου, αφού το γεωλογικό ανάγλυφο επηρεάζει το κόστος, σε συνδυασμό με τον αριθμό των οχημάτων που θα τον χρησιμοποιούν και δεν θα αποφέρουν άμεσα τα προσδοκώμενα κέρδη από τα διόδια. «Είναι φως φανάρι ότι η χάραξη του ΒΟΑΚ μέχρι τη Σητεία δεν αποτελεί προτεραιότητα της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην περιοχή», επισήμανε χαρακτηριστικά.
Ο Μ. Συντυχάκης στηλίτευσε ακόμα την υποκριτική και ανέντιμη στάση των άλλων κομμάτων, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ κ.α. που εμφανίζονται να στηρίζουν και τον «αστυφύλαξ και τον χωροφύλαξ», αφού «συνειδητά δεν απαντούν στο ερώτημα από ποιον και για ποιον γίνεται το έργο, εάν πρέπει να είναι δημόσιος ή ιδιωτικός αυτοκινητόδρομος για να ρίξουν στάχτη στα μάτια του κόσμου, να κρύψουν ότι συμφωνούν με έναν ιδιωτικό δρόμο, να σκεπάσουν τις δικές τους ευθύνες, της ίδια της ΕΕ, να την αθωώσουν, να πετάξουν την μπάλα στην κερκίδα, ενώ χρησιμοποιούν τα ίδια εργαλεία, τους ίδιους τους νόμους του καπιταλισμού, για τους ίδιους σκοπούς. Αυτό αποδεικνύεται άλλωστε τόσο από τη δική τους κυβερνητική θητεία στην υλοποίηση αντίστοιχων έργων, όσο και από την ουσιαστική ταύτιση που έχουν με την κυβέρνηση όλο αυτό το διάστημα, τόσο στο θέμα του ΒΟΑΚ όσο και στα άλλα έργα υποδομής στο νησί».
Κατήγγειλε ακόμα ότι κατά τη διάρκεια συζήτησης της παρούσας σύμβασης, ο ΣΥΡΙΖΑ, με πολλές δόσεις λαϊκισμού, κι από κοντά και το ΠΑΣΟΚ έχει εφεύρει την θεωρία της νησιωτικότητας για τα διόδια. Δηλαδή, να εξαιρεθεί η Κρήτη από τα διόδια κι ας χαρατσώνεται ο υπόλοιπος λαός στην άλλη Ελλάδα, θέτοντας το ερώτημα γιατί δεν εφάρμοσε αυτή την πρόταση και στους αυτοκινητοδρόμους που έγιναν επί της διακυβέρνησής το, όπως στον άξονα Κόρινθος - Πάτρα;».
Καταλήγοντας επισήμανε: «Το ΚΚΕ θεωρεί ότι ένας ΒΟΑΚ, με τις προϋποθέσεις και το πλαίσιο που έθεσε το ΚΚΕ, πρέπει να ξεκινά από την Κίσσαμο και να καταλήγει στη Σητεία, με συνδετήριους άξονες Βορρά – Νότο και συνολικά ένα οδικό δίκτυο σύγχρονο ασφαλές που να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες του.
Η χρηματοδότηση – κατασκευή – συντήρηση και λειτουργία του, να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους, να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση, με σεβασμό στο περιβάλλον, που να εντάσσεται σε έναν συνολικό ολοκληρωμένο σχεδιασμό, έξω από τη λογική κόστους – οφέλους, για ένα ασφαλές, ενιαίο, δημόσιο και δωρεάν οδικό δίκτυο, που θα εξυπηρετεί τις οικονομικές, παραγωγικές, ψυχαγωγικές ανάγκες των Κρητικών, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, από τον Βορρά μέχρι τον Νότο.
Αυτό, όμως, απαιτεί, άλλες κοινωνικές συνθήκες με κοινωνικοποιημένα τα μέσα παραγωγής και με κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας. Το ΚΚΕ παλεύει για να κατακτηθούν τέτοιες κοινωνικές συνθήκες που θα έχει στο επίκεντρο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Με εργατική-λαϊκή εξουσία που θα σχεδιάζει και θα οργανώνει κεντρικά επιστημονικά την οικονομία έχοντας στη διάθεσή της γι’ αυτό το σκοπό τα κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής. Ενδιάμεσες λύσεις δεν υπάρχουν».