Συντυχάκης: Να κατατεθούν άμεσα οι οφειλές του μεταφορικού ισοδύναμου για το 2022 στους δικαιούχους αγρότες της Κρήτης

9:53 π.μ. - Τρίτη, 5 Μαρτίου 2024
09:03 π.μ. - Τρί, 05/53/2024

Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Μανώλη Συντυχάκη, στην Βουλή

Να κατατεθούν άμεσα οι καθυστερούμενες οφειλές από το "μεταφορικό ισοδύναμο" για το β’ εξάμηνο του 2022 στους λογαριασμούς των δικαιούχων και να αποσυρθεί η απόφαση της κυβέρνησης που μειώνει το ποσοστό επιδότησης κόστους μεταφοράς προϊόντων στις θαλάσσιες μεταφορές για την Κρήτη ζήτησε με Επίκαιρη Ερώτηση που συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή, ο Μανώλης Συντυχάκης βουλευτής του ΚΚΕ.

Ζήτησε επίσης, να μειωθούν άμεσα και δραστικά οι τιμές στις θαλάσσιες μεταφορές και στα εισιτήρια, χωρίς καμία επιδότηση προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Οπως σημείωσε, ακόμη δεν έχει γίνει η καταβολή στους δικαιούχους αγρότες της Κρήτης της επιδότησης για το β' εξάμηνο του 2022 του κόστους μεταφοράς προϊόντων ("μεταφορικού ισοδύναμου"), που είχε νομοθετηθεί ως αντιστάθμισμα στο μεγάλο κόστος των ακτοπλοϊκών μεταφορών των προϊόντων τους.

Ταυτόχρονα, με πρόσφατη απόφασή της, η κυβέρνηση μειώνει σημαντικά για την Κρήτη το ποσοστό επιδότησης κόστους μεταφοράς προϊόντων στις θαλάσσιες μεταφορές, στο 20% της επιλέξιμης αξίας του παραστατικού, ενώ για το 2022 η αποζημίωση ήταν έως 60% στην καθαρή αξία του παραστατικού μεταφοράς.

Μάλιστα η μείωση γίνεται αναδρομικά για το 2023, για συντελεσμένες από τους αγρότες δαπάνες, με μείωση του συνολικού προϋπολογισμού στα 8 εκατ. ευρώ (20% του προϋπολογισμού της Δράσης) για νησιά άνω των 150.001 κατοίκων, δηλαδή για την Κρήτη.

Η ζημιά στους αγρότες, κυρίως παραγωγούς πρώιμων κηπευτικών, από τη μείωση της επιδότησης είναι μεγάλη, γιατί είναι υπέρογκο το κόστος μεταφοράς προϊόντων στις θαλάσσιες μεταφορές. Χαρακτηριστικά η μεταφορά ενός χαρτοκιβωτίου κοστίζει περίπου 2,50 ευρώ με το ΦΠΑ και βέβαια αυτό αφορά χιλιάδες χαρτοκιβώτια ανά παραγωγό.

Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στα ήδη συσσωρευμένα προβλήματα των βιοπαλαιστών αγροτών, που διεκδικούν την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων τους με τις πανελλαδικά συντονισμένες κινητοποιήσεις τους.

Η κυβέρνηση μειώνει σημαντικά το ποσοστό επιδότησης κόστους μεταφοράς προϊόντων στις θαλάσσιες μεταφορές για την Κρήτη, τη στιγμή που αυτό είναι δυσβάσταχτο εξαιτίας της ανεξέλεγκτης αύξησης των τιμών από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, που με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουν, σε βάρος του λαού, τεράστια κερδοφορία έχοντας στήριγμά τους τους τη διαχρονικά εφαρμοζόμενη πολιτική ΕΕ – κυβερνήσεων.

Στην ανάγκη να τηρηθούν τα αυστηρά δημοσιονομικά όρια και να επιτευχθεί στοχευμένη χρηματοδότηση, για να μην παίρνουν τα λεφτά, αγρότες που δεν τα δικαιούνται, στάθηκε στην απάντησή του ο Χρήστος Στυλιανίδης υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, απαντώντας στην Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ. Μάλιστα, κατά την πάγια τακτική όλων των κυβερνήσεων και προκειμένου να δικαιολογήσει τις περικοπές, έκανε λόγο για αναλογικότερη κατανομή των πόρων, σε αυτούς που πλήττονται από υψηλά κόστη, καθιστώντας ενόχους όλους τους βιοπαλαιστές αγρότες.

Το γεγονός κατήγγειλε στη δευτερολογία του ο Μ. Συντυχάκης επισημαίνοντας ότι κάθε φορά που μία κυβέρνηση θέλει να κόψει δαπάνες από τον λαό και τα λαϊκά στρώματα, ψάχνει ενόχους. Μέσα στους αγρότες, σημείωσε, υπάρχουν οι βιοπαλαιστές, υπάρχουν οι εξαγωγείς, υπάρχουν αυτοί που το κράτος τους δίνει σκανδαλώδεις επιδοτήσεις. «Εάν ήθελε η κυβέρνηση, με τους μηχανισμούς που υπάρχουν, θα μπορούσε να ξεχωρίσει την ήρα από το στάρι» επισήμανε χαρακτηριστικά και προσθέτοντας πως δεν μπορεί η κυβέρνηση να θεωρεί όλους τους αγρότες «απατεώνες και κλέφτες».

Ο Μ. Συντυχάκης επανέλαβε την ανάγκη της μείωσης των τιμών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, καθώς η αύξησή τους σημαίνει αυξήσεις στο κόστος για τους αγρότες. Μόνο στο Ιόνιο, συνέχισε, οι αυξήσεις στα εισιτήρια των φορτηγών κυμαίνονται από 1,5 έως 5 ευρώ, εκτινάσσοντας έτσι το κόστος μεταφοράς. Υπενθύμισε μάλιστα ότι πρόσφατα σημειώθηκαν αυξήσεις στα ναύλα στις γραμμές Ελλάδα - Ιταλία και μετά Πειραιάς - Κρήτης, στο πλαίσιο ευρωπαϊκής οδηγίας για ένταξη των εφοπλιστών στην πράσινη ανάπτυξη, κόστος που μετακυλίεται σε επιβάτες και νησιώτες.