Τάξη Μαθητείας ΕΠΑΛ: 6+1 λόγοι να προσφέρετε θέσεις μαθητείας - Οδηγός για εργοδότες ιδιωτικού τομέα

9:21 π.μ. - Τρίτη, 27 Μαΐου 2025
09:05 π.μ. - Τρί, 27/21/2025
Image: Τάξη Μαθητείας ΕΠΑΛ: 6+1 λόγοι να προσφέρετε θέσεις μαθητείας - Οδηγός για εργοδότες ιδιωτικού τομέα

Το κόστος της επένδυσης σε νέους μαθητευόμενους είναι χαμηλό, καθώς οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται μόνο με τις ασφαλιστικές εισφορές του μαθητευόμενου

Τον οδηγό του Υπουργείου Παιδείας προς τους εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ενδιαφέρονται να προσφέρουν θέσεις Μαθητείας σε αποφοίτους ΕΠΑΛ που συμμετέχουνσ το Μεταλυκειακό έτος -τάξη Mαθητείας, παρουσιάζει το alfavita.gr

Οι ιδιωτικοί φορείς καλούνται να προσφέρουν θέσεις μαθητείας για το σχολικό έτος 2025-2026  με την προθεσμία υποβολής αιτήσεων να λήγει την Κυριακή 31 Αυγούστου 2025, στις 23:59, με την έναρξη των τμημάτων να έχει προγραμματιστεί για τον Οκτώβριο του 2025.

Ήδη έχουν κινητοποιηθεί και φορείς του δημόσιου τομέα, ανταποκρινόμενοι στη σχετική πρόσκληση της Γενικής Γραμματέως Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Στόχος είναι να ενισχυθεί ο θεσμός της μαθητείας, ο οποίος αναγνωρίζεται ως προηγμένο ευρωπαϊκό εργαλείο εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων.

Advertisement

Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα πρέπει να δηλώσουν τις διαθέσιμες θέσεις μέσω της ειδικής πλατφόρμας: https://e-mathiteia.minedu.gov.gr

Ακολουθώντας τις οδηγίες στην ενότητα «Διεπαφή Επιχειρήσεων», μπορούν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία γρήγορα και απλά.

Ενημερωτικό Σημείωμα για Εργοδότες (2025-2026)

Το Μεταλυκειακό έτος – Τάξη μαθητείας απευθύνεται σε κατόχους απολυτηρίου Λυκείου και πτυχίου ΕΠΑ.Λ., και περιλαμβάνει:

Α. «Πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο»: Δύναται να πραγματοποιείται από 1η Οκτωβρίου έως την 31η Αυγούστου εκάστου έτους με μέγιστη διάρκεια 172 ημερολογιακών ημερών (για να θεωρηθεί το πρόγραμμα ολοκληρωμένο), συμπεριλαμβανομένων των 12 ημερών κανονικής άδειας. Το πρόγραμμα τριάντα δύο (32) ωρών εβδομαδιαίως είναι επιμερισμένο σε τέσσερις (4) ημέρες, οκτώ (8) ώρες την ημέρα, εξαιρουμένων των εβδομάδων που περιλαμβάνουν επίσημες αργίες και του χρονικού διαστήματος που ο εργοδότης παραμένει κλειστός. Επισημαίνεται ότι η χορήγηση των κανονικών αδειών (12 εργάσιμες ημέρες) είναι υποχρεωτική μέχρι τη λήξη της σύμβασης μαθητείας ή των αναλογικών αδειών μέχρι τη διακοπή της σύμβασης. Περισσότερες πληροφορίες περιλαμβάνονται στον Κανονισμό Λειτουργίας του «Μεταλυκειακού έτους-Τάξη μαθητείας».

Β. «Εργαστηριακό μάθημα ειδικότητας»: Δύναται να πραγματοποιείται από 1η Οκτωβρίου, διδάσκεται μία (1) ημέρα την εβδομάδα για επτά (7) διδακτικές ώρες από εκπαιδευτικό προσωπικό του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε Εργαστηριακά Κέντρα (ΕΚ) ή/και σε Σχολικά Εργαστήρια των ΕΠΑ.Λ.

Το πρόγραμμα θεωρείται ολοκληρωμένο με τη συμπλήρωση των ωρών του εργαστηριακού μαθήματος ειδικότητας και των ημερών μάθησης στον εργασιακό χώρο όπως αυτά καθορίζονται στον Οδηγό Κατάρτισης κάθε ειδικότητας.

Στην υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος Μαθητείας μπορούν να συμμετέχουν ως εργοδότες φορείς του δημόσιου τομέα καθώς και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Εξαιρούνται οι φορείς:

  1. Προσωρινής απασχόλησης
  2. Τα νυχτερινά κέντρα
  3. Παροχής καθαριότητας και φύλαξης
  4. Τα πρακτορεία τυχερών παιχνιδιών
  5. Κάθε επιχείρηση στην οποία δεν είναι εφικτός ο έλεγχος της εκπαίδευσης από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.

6 + 1 ΚΑΛΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΤΕ ΣΤΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑ

  1. Η μαθητεία αποφέρει οφέλη τόσο στους μαθητευόμενους όσο και στις επιχειρήσεις. Οι μαθητευόμενοι αποκτούν σημαντική εργασιακή εμπειρία, ενώ παράλληλα οι επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να επενδύσουν στο ανθρώπινο δυναμικό που αποτελεί το μέλλον του τόπου και να παρέχουν τις γνώσεις και δεξιότητες που έχει ανάγκη η αγορά εργασίας ανά επαγγελματική δραστηριότητα.
  2. Το κόστος της επένδυσης σε νέους μαθητευόμενους είναι χαμηλό, καθώς οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται μόνο με τις ασφαλιστικές εισφορές του μαθητευόμενου.
  3. Τα προγράμματα μαθητείας περιλαμβάνουν εκπαίδευση σε θέματα ασφάλειας και ως εκ τούτου προωθούν την υγεία και ασφάλεια στον εργασιακό χώρο.
  4. Η μαθητεία βοηθάει τις επιχειρήσεις να αναπτύξουν μια δεξαμενή μελλοντικών εργαζόμενων υψηλής εξειδίκευσης.
  5. Οι μαθητευόμενοι φέρνουν καινοτόμες ιδέες και προοπτικές στον χώρο εργασίας και δημιουργούν μια καινούργια εργασιακή κουλτούρα.
  6. Η μαθητεία ενισχύει την ποικιλομορφία μεταξύ του προσωπικού και βελτιώνει την εικόνα της εταιρείας/επιχείρησης, συντελώντας σε ένα πιο ανοικτό και χωρίς αποκλεισμούς εργασιακό περιβάλλον.
  7. Πολλές ΜΜΕ θεωρούν διοικητικό φόρτο την πρόσληψη μαθητευόμενων. Ωστόσο, οι κανόνες συμβάλλουν στην ανάδειξη της αξιοπιστίας και της συστηματικής υλοποίησης της μάθησης στον χώρο εργασίας και το διοικητικό βάρος αντισταθμίζεται από τα οφέλη που αποκομίζει μια επιχείρηση συμμετέχοντας στο «Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας».

6+1 ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ-ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΩΣ ΣΧΗΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ

Το Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας έχει να επιδείξει στη σύντομη υλοποίησή του από το 2017 τα ακόλουθα:

  1. Το νέο σχήμα μαθητείας αξιολογήθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής στην πρώτη του εφαρμογή. Η έκθεση, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της ιστοσελίδας του ΙΕΠ, βασίστηκε σε έρευνα που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την Επιστημονική Μονάδα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης κατά την περίοδο Νοεμβρίου 2017 - Ιανουαρίου 2018. Η έμφαση δόθηκε στη διερεύνηση των διαστάσεων που σχετίζονται με τις κύριες αρμοδιότητες του ΙΕΠ: τα Προγράμματα Σπουδών και τις επιμορφωτικές ανάγκες μαθητευόμενων και εκπαιδευτικών. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την πρώτη εφαρμογή οι επιχειρήσεις/ οργανισμοί αντιμετωπίζουν τον θεσμό της μαθητείας με σοβαρότητα, διότι έχουν οριστεί σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνοι εκπαίδευσης οι οποίοι είναι ως επί το πλείστον υψηλόβαθμα στελέχη.Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέδωσε εύσημα για το πρόγραμμα «Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας ΕΠΑ.Λ» στην ετήσια έκθεση για τα Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία του 2019. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλαμβάνει το «Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας» ως το παράδειγμα καλής πρακτικής του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) για τη «Διάδοση των προγραμμάτων μαθητείας σε όλη τη χώρα σαν πορεία προς την αριστεία» τόσο σε εθνικό επίπεδο (factsheet_el) όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο (factsheet_eu).Μετέχει ως σχήμα μαθητείας στην πρωτοβουλία Benchlearning από το 2019 για μεταφορά τεχνογνωσίας από άλλα κράτη μέλη αλλά και συμβολή στην υιοθέτηση της Σύστασης του Συμβουλίου της 15ης Μαρτίου 2018 σχετικά με ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο για ποιοτικά και αποτελεσματικά προγράμματα μαθητείας. Επισημαίνεται ότι σε αυτό το πλαίσιο το σχήμα μαθητείας αξιολογήθηκε από εκπροσώπους συναρμόδιων φορέων και κοινωνικών εταίρων.Σε πρόσφατη έρευνά του ο ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών), στηρίζοντας τον θεσμό της μαθητείας, στις αρχές του Σεπτεμβρίου 2020, προχώρησε στην ενημέρωση των μελών του για τη λειτουργία του Μεταλυκειακού Έτους, στη νέα του μορφή, θέτοντάς τους παράλληλα και ορισμένες ερωτήσεις (με τη μορφή ερωτηματολογίου), προκειμένου να διερευνήσει τις απόψεις τους για τον σχεδιασμό του προγράμματος και τις προθέσεις τους για τη συμμετοχή τους στην προσφορά θέσεων. Καταρχήν, η ανταπόκριση των επιχειρήσεων στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου ήταν μειωμένη. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις που απάντησαν στην έρευνα του ΣΕΒ είναι θετικές στο να προσφέρουν θέσεις μαθητείας, δηλώνοντας, μάλιστα, ότι οι ειδικότητες του Μεταλυκειακού Έτους μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους και ότι το διάστημα των 11 μηνών είναι επαρκές για τους μαθητευόμενους.Το σχήμα δημοσιεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως καλή πρακτική των έργων ΕΚΤ στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πανδημίας COVID-19. Η Πράξη προβάλλεται στην επίσημη σελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής : https://ec.europa.eu/european-social-fund-plusΤο σχήμα έχει προταθεί για δημοσίευση στη βάση δεδομένων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Κοινωνική Καινοτομία στο ΕΚΤ+ στη νέα της ιστοσελίδα.Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού μέσω του Μεταλυκειακού έτους-Τάξη Μαθητείας αποτελεί μέλος της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για θέσεις μαθητείας.
  2. Το νέο σχήμα μαθητείας αξιολογήθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής στην πρώτη του εφαρμογή. Η έκθεση, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της ιστοσελίδας του ΙΕΠ, βασίστηκε σε έρευνα που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την Επιστημονική Μονάδα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης κατά την περίοδο Νοεμβρίου 2017 - Ιανουαρίου 2018. Η έμφαση δόθηκε στη διερεύνηση των διαστάσεων που σχετίζονται με τις κύριες αρμοδιότητες του ΙΕΠ: τα Προγράμματα Σπουδών και τις επιμορφωτικές ανάγκες μαθητευόμενων και εκπαιδευτικών. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την πρώτη εφαρμογή οι επιχειρήσεις/ οργανισμοί αντιμετωπίζουν τον θεσμό της μαθητείας με σοβαρότητα, διότι έχουν οριστεί σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνοι εκπαίδευσης οι οποίοι είναι ως επί το πλείστον υψηλόβαθμα στελέχη.
  3. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέδωσε εύσημα για το πρόγραμμα «Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας ΕΠΑ.Λ» στην ετήσια έκθεση για τα Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία του 2019. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλαμβάνει το «Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας» ως το παράδειγμα καλής πρακτικής του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) για τη «Διάδοση των προγραμμάτων μαθητείας σε όλη τη χώρα σαν πορεία προς την αριστεία» τόσο σε εθνικό επίπεδο (factsheet_el) όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο (factsheet_eu).
  4. Μετέχει ως σχήμα μαθητείας στην πρωτοβουλία Benchlearning από το 2019 για μεταφορά τεχνογνωσίας από άλλα κράτη μέλη αλλά και συμβολή στην υιοθέτηση της Σύστασης του Συμβουλίου της 15ης Μαρτίου 2018 σχετικά με ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο για ποιοτικά και αποτελεσματικά προγράμματα μαθητείας. Επισημαίνεται ότι σε αυτό το πλαίσιο το σχήμα μαθητείας αξιολογήθηκε από εκπροσώπους συναρμόδιων φορέων και κοινωνικών εταίρων.
  5. Σε πρόσφατη έρευνά του ο ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών), στηρίζοντας τον θεσμό της μαθητείας, στις αρχές του Σεπτεμβρίου 2020, προχώρησε στην ενημέρωση των μελών του για τη λειτουργία του Μεταλυκειακού Έτους, στη νέα του μορφή, θέτοντάς τους παράλληλα και ορισμένες ερωτήσεις (με τη μορφή ερωτηματολογίου), προκειμένου να διερευνήσει τις απόψεις τους για τον σχεδιασμό του προγράμματος και τις προθέσεις τους για τη συμμετοχή τους στην προσφορά θέσεων. Καταρχήν, η ανταπόκριση των επιχειρήσεων στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου ήταν μειωμένη. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις που απάντησαν στην έρευνα του ΣΕΒ είναι θετικές στο να προσφέρουν θέσεις μαθητείας, δηλώνοντας, μάλιστα, ότι οι ειδικότητες του Μεταλυκειακού Έτους μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους και ότι το διάστημα των 11 μηνών είναι επαρκές για τους μαθητευόμενους.
  6. Το σχήμα δημοσιεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως καλή πρακτική των έργων ΕΚΤ στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πανδημίας COVID-19. Η Πράξη προβάλλεται στην επίσημη σελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής : https://ec.europa.eu/european-social-fund-plus
  7. Το σχήμα έχει προταθεί για δημοσίευση στη βάση δεδομένων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Κοινωνική Καινοτομία στο ΕΚΤ+ στη νέα της ιστοσελίδα.
  8. Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού μέσω του Μεταλυκειακού έτους-Τάξη Μαθητείας αποτελεί μέλος της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για θέσεις μαθητείας.

Α. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να συμμετέχω στο «Πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο» του «Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας» ως εργοδότης;

Για να συμμετέχετε στο Πρόγραμμα ως εργοδότες θα πρέπει:

  1. να υπάρχει στον χώρο εργασίας ένα έμπειρο στέλεχος ίδιας ή συναφούς ειδικότητας με τον/την μαθητευόμενο/-η που θα οριστεί ως «εκπαιδευτής στον χώρο εργασίας» και θα αναλάβει την αποτελεσματική υλοποίηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στον χώρο εργασίας, την παρακολούθηση της προόδου του εκπαιδευόμενου/-ης και την ανατροφοδότηση του/της υπεύθυνου/- ης εκπαιδευτικού της εκπαιδευτικής μονάδας μέσω της οποίας ο/η μαθητευόμενος/-η συμμετέχει στο πρόγραμμα.να διαθέτετε τις κατάλληλες εγκαταστάσεις για την εκπαίδευση στον χώρο σας στη συγκεκριμένη ειδικότητα, τα κατάλληλα μέσα και τον κατάλληλο εξοπλισμό.να φροντίζετε για την τήρηση των όρων υγείας και ασφάλειας στην εργασία που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις για την προστασία των εργαζομένων και να παρέχετε τα απαραίτητα ατομικά μέσα προστασίας στους μαθητευόμενους.να φροντίζετε για την τήρηση του Προγράμματος Σπουδών/Οδηγού κατάρτισης της ειδικότητας των μαθητευόμενων.
  2. να υπάρχει στον χώρο εργασίας ένα έμπειρο στέλεχος ίδιας ή συναφούς ειδικότητας με τον/την μαθητευόμενο/-η που θα οριστεί ως «εκπαιδευτής στον χώρο εργασίας» και θα αναλάβει την αποτελεσματική υλοποίηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στον χώρο εργασίας, την παρακολούθηση της προόδου του εκπαιδευόμενου/-ης και την ανατροφοδότηση του/της υπεύθυνου/- ης εκπαιδευτικού της εκπαιδευτικής μονάδας μέσω της οποίας ο/η μαθητευόμενος/-η συμμετέχει στο πρόγραμμα.να διαθέτετε τις κατάλληλες εγκαταστάσεις για την εκπαίδευση στον χώρο σας στη συγκεκριμένη ειδικότητα, τα κατάλληλα μέσα και τον κατάλληλο εξοπλισμό.να φροντίζετε για την τήρηση των όρων υγείας και ασφάλειας στην εργασία που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις για την προστασία των εργαζομένων και να παρέχετε τα απαραίτητα ατομικά μέσα προστασίας στους μαθητευόμενους.να φροντίζετε για την τήρηση του Προγράμματος Σπουδών/Οδηγού κατάρτισης της ειδικότητας των μαθητευόμενων.
  3. να υπάρχει στον χώρο εργασίας ένα έμπειρο στέλεχος ίδιας ή συναφούς ειδικότητας με τον/την μαθητευόμενο/-η που θα οριστεί ως «εκπαιδευτής στον χώρο εργασίας» και θα αναλάβει την αποτελεσματική υλοποίηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στον χώρο εργασίας, την παρακολούθηση της προόδου του εκπαιδευόμενου/-ης και την ανατροφοδότηση του/της υπεύθυνου/- ης εκπαιδευτικού της εκπαιδευτικής μονάδας μέσω της οποίας ο/η μαθητευόμενος/-η συμμετέχει στο πρόγραμμα.
  4. να διαθέτετε τις κατάλληλες εγκαταστάσεις για την εκπαίδευση στον χώρο σας στη συγκεκριμένη ειδικότητα, τα κατάλληλα μέσα και τον κατάλληλο εξοπλισμό.
  5. να φροντίζετε για την τήρηση των όρων υγείας και ασφάλειας στην εργασία που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις για την προστασία των εργαζομένων και να παρέχετε τα απαραίτητα ατομικά μέσα προστασίας στους μαθητευόμενους.
  6. να φροντίζετε για την τήρηση του Προγράμματος Σπουδών/Οδηγού κατάρτισης της ειδικότητας των μαθητευόμενων.

Β. Θέλω να συμμετέχω στο «Πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο» του «Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας». Τι πρέπει να κάνω;

ΒΗΜΑ 1

Ενημέρωση για τις ειδικότητες που θα λειτουργήσουν στον νομό.

Επικοινωνήστε με τον/τη Συντονιστή/Συντονίστρια Μαθητείας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιφέρειάς σας, προκειμένου να ενημερωθείτε για το σύνολο των ειδικοτήτων που θα υλοποιηθούν σε επίπεδο νομού.

ΒΗΜΑ 2

Καταχώριση θέσεων στο Πληροφοριακό Σύστημα Μαθητείας.

Μπαίνετε στην αρχική σελίδα του https://e-mathiteia.minedu.gov.gr και επιλέγετε «Είσοδος Επιχειρήσεων». Ακολουθείτε τις οδηγίες για να διαθέσετε θέσεις μαθητείας.

ΒΗΜΑ 3

Τοποθέτηση Μαθητευόμενων

Αφού ενημερωθείτε από το ΕΠΑ.Λ. για την έναρξη του «Προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο», δέχεστε στον χώρο εργασίας τον/τη μαθητευόμενο/-η με τον/την οποίο/-α υπογράφετε «Σύμβαση Μαθητείας», η οποία θεωρείται από τους Διευθυντές των αντίστοιχων ΕΠΑ.Λ.

ΒΗΜΑ 4

Καταχώριση Εργάνη

Καταχωρείτε την έναρξη της Μαθητείας στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης το έντυπο «Ε3.4 Αναγγελία Έναρξης/ Μεταβολών Σύμβασης Μαθητείας», σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Γ. Ποια είναι η οικονομική επιβάρυνση για την επιχείρησή μου;

Το ποσοστό αποζημίωσης του/της μαθητευόμενου/-ης ορίζεται στο ενενήντα πέντε τοις εκατό (95%) επί του νόμιμου, νομοθετημένου, κατώτατου ορίου του ημερομισθίου εργατοτεχνίτη, ήτοι 37,34€, ή όπως αυτό διαμορφώνεται από το αρμόδιο υπουργείο. Το καθαρό ποσό της επιδότησης καταβάλλεται από την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. / Ειδικός Λογαριασμός Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στους μαθητευόμενους και προέρχεται από πόρους του Προγράμματος «Ανθρώπινου Δυναμικού και Κοινωνικής Συνοχής» του ΕΣΠΑ 2021 -2027 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+ και το Ελληνικό Δημόσιο. Ο εργοδότης καταβάλλει μηνιαίως τις νόμιμες ασφαλιστικές εισφορές όπως αυτές ορίζονται από το αρμόδιο υπουργείο για το σύνολο των ημερών παρουσίας στον εργασιακό χώρο. Για τις ημέρες που ο/η μαθητευόμενος/-η βρίσκεται σε κανονική άδεια (12 ημέρες), ο εργοδότης επιβαρύνεται και με το σύνολο της ημερήσιας αποζημίωσης του/της μαθητευόμενου/- ης.

Δ. Ποια είναι η ασφάλιση των μαθητευόμενων του «Μεταλυκειακού έτους-Τάξη Μαθητείας»;

Οι μαθητευόμενοι του προγράμματος υπάγονται στην ασφάλιση του ΕΦΚΑ και των Φορέων – Οργανισμών για λογαριασμό των οποίων ο ΕΦΚΑ συνεισπράττει εισφορές, ως μισθωτοί, για όλο το διάστημα μαθητείας στο

«Πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο» του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας. Ο εργοδότης βαρύνεται με το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών για κύρια, επικουρική σύνταξη και υγειονομική περίθαλψη.

Οι μαθητευόμενοι, κατά το διάστημα του «Προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο», υπάγονται στην ασφάλιση τόσο του κλάδου παροχών ασθένειας σε είδος, όσο και του κλάδου παροχών ασθένειας σε χρήμα, ο δε χρόνος ασφάλισής τους είναι συντάξιμος, διότι καταβάλλονται εισφορές για τους αντίστοιχους κλάδους κύριας και επικουρικής σύνταξης.

Τα θέματα ασφάλισης στον Ε.Φ.Κ.Α. των μαθητευόμενων στο Πρόγραμμα «Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας» ρυθμίζονται με Εγκύκλιο του e-ΕΦΚΑ.

Ε. Ποιος είναι ο ανώτατος αριθμός των μαθητευόμενων του «Μεταλυκειακού έτους- Τάξη Μαθητείας» ανά εργοδότη;

Ο ανώτατος αριθμός μαθητευόμενων ανά εργοδότη εξαρτάται από τον αριθμό των εργαζομένων, όπως αυτός παρουσιάζεται στην ετήσια κατάσταση προσωπικού προς την Επιθεώρηση Εργασίας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΚΥΑ με θέμα «Πλαίσιο Ποιότητας Μαθητείας», ο αριθμός των μαθητευόμενων που δύναται να δέχεται κάθε Επιχείρηση- Φορέας ορίζεται στον ακόλουθο Πίνακα :

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ

(με σχέση εξαρτημένης εργασίας)

ΑΝΩΤΑΤΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΘΕΣΕΩΝ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

(ΕΠΑ.Σ - ΕΠΑ.Λ - ΣΑΕΚ)

Ατομική Επιχείρηση

1

1 έως 5

1

6 έως 10

2

11 έως 14

2

15 έως 20

3

21 έως 26

4

27 έως 32

5

33 έως 38

6

39 έως 44

7

45 έως 50

8

51 έως 55

9

56 έως 61

10

Σημειώνεται ότι:

Α) Οι εργοδότες που απασχολούν από 10 και πάνω εργαζόμενους μπορούν να δέχονται μαθητευόμενους που αντιστοιχούν στο 17% των εργαζομένων εξαρτημένης εργασίας με ανώτατο όριο τα 40 άτομα σε κάθε περίπτωση, αν ο αριθμός που προκύπτει από την ποσόστωση είναι μεγαλύτερος.

Β) Οι εργοδότες που απασχολούν πάνω 250 εργαζόμενους μπορούν να δέχονται μαθητευόμενους που αντιστοιχούν στο 17% των εργαζομένων εξαρτημένης εργασίας με ανώτατο όριο τα 40 άτομα ανά

υποκατάστημα σε κάθε περίπτωση, αν ο αριθμός που προκύπτει από την ποσόστωση είναι μεγαλύτερος.

ΣΤ. Για ποιες ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. λειτουργεί το «Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας» την περίοδο 2025-2026;

Οι ειδικότητες Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας ΕΠΑ.Λ. για το σχολικό έτος 2025-26 παρουσιάζονται στον παρακάτω Πίνακα. Η διαθεσιμότητα των ειδικοτήτων εξαρτάται από το αν αυτές οι ειδικότητες λειτουργούν στα ΕΠΑ.Λ. κάθε περιοχής. Για να βεβαιωθείτε ότι η ειδικότητα για την οποία ενδιαφέρεστε είναι διαθέσιμη, μπορείτε να έρθετε σε επικοινωνία με τους Συντονιστές Π.Δ.Ε. για τη Μαθητεία της Περιφέρειάς σας :

1. Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών

16. Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ

2. Τεχνικός Φυτικής Παραγωγής

17. Τεχνικός Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής

3. Τεχνικός Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου

18. Βοηθός Νοσηλευτή

4. Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων

19. Βοηθός Φυσικοθεραπευτή

5. Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών

20. Βοηθός Φαρμακείου

6. Υπάλληλος Αποθήκης και Συστημάτων Εφοδιασμού

(logistics)

21. Βοηθός Οδοντοτεχνίτη

7. Γραφικών Τεχνών

22. Βοηθός Ιατρικών –Βιολογικών Εργαστηρίων

8. Συντήρησης Έργων Τέχνης – Αποκατάστασης

23. Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων

9. Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων, Δικτύων και

Τηλεπικοινωνιών

24. Αισθητικής Τέχνης

10. Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων,

Εγκαταστάσεων και Δικτύων

25. Κομμωτικής Τέχνης

11. Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης, Αερισμού και

Κλιματισμού

12. Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και

Κατασκευών

13. Τεχνικός Οχημάτων

14. Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών

15. Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής

Ζ. Πού μπορώ να απευθυνθώ για περισσότερες διευκρινίσεις ή πληροφορίες για το «Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας»;

Υ.ΠΑΙ.Θ. A. (για φορείς της Αττικής ή φορείς με μεγάλη γεωγραφική εμβέλεια)

Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης

(Για θέματα διάθεσης θέσεων)

Τμήμα B’ Σύνδεσης της Ε.Ε.Κ. και Δ.Β.Μ. με την Αγορά Εργασίας

τηλ. 210-3442323 - 210-3442803 - 210-3442926 (dpd-vetlabor@minedu.gov.gr)

(Για θέματα υλοποίησης)

Τμήμα B’ Οργάνωσης & Εφαρμογής Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας τηλ. 210-3442478, 210-3442275 (mathiteia_deek@minedu.gov.gr)

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Α/ΘΜΙΑΣ

ΚΑΙ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΤΗΛΕΦΩΝΟ

ΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗΣ

2531083510 (104)

ΑΤΤΙΚΗΣ

2144068445

ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

2251048167

ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

2610362429

ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

2461440934

ΗΠΕΙΡΟΥ

2651083980

ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

2410539210(162), 2410539214

ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ

2661082194 (116)

ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

2310889936

ΚΡΗΤΗΣ

2810302457

ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

2281081984

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

2710230237 (105)

ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

2231066151(119)

alfavita.gr