Μαρκογιαννάκης: 10 χρόνια αδράνειας από τον κ. Περιφερειάρχη για τον Β.Ο.Α.Κ.

9:45 π.μ. - Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2019
09:09 π.μ. - Παρ, 20/45/2019
Image: Μαρκογιαννάκης: 10 χρόνια αδράνειας από τον κ. Περιφερειάρχη για τον Β.Ο.Α.Κ.

Ερώτηση της παράταξης «Η Κρήτη Μπροστά» με επικεφαλής τον κ. Αλέξανδρο Μαρκογιαννάκη σχετικά με τους λάθος χειρισμούς του κ. Αρναουτάκη για τον Β.Ο.Α.Κ.

Αναλυτικότερα:
 
 
«Αξιότιμε κύριε Περιφερειάρχη,
 
 Ο σύγχρονος  Βόρειος Οδικός  Άξονας είναι ένα έργο για το οποίο έχουν γραφεί κι ακουστεί πολλά τα 10 τελευταία χρόνια. Ευθύνες υπάρχουν και μπορούν να καταλογιστούν σε πολλούς. Θεωρώντας δεδομένο ότι το εν λόγω έργο ανήκει, ως αρμοδιότητα, στο Κεντρικό Κράτος, τότε τη μερίδα του λέοντος όσον αφορά στην επιδίωξη δημοπράτησης μέρους του έργου και την καθυστέρηση υλοποίησής του έχουν οι Κυβερνήσεις των τελευταίων ετών. 
 
Είναι χαρακτηριστικό ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση προσπάθησε να πείσει ότι το έργο προχώρησε παρουσιάζοντας μονάχα πρόταση χάραξης, χωρίς μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, χωρίς τεχνική και γεωλογική μελέτη, χωρίς περιβαλλοντικούς όρους των οποίων η έγκριση μπορεί να μεταβάλλει την χάραξη και χωρίς να γνωστοποιήσει το κόστος. Παρουσίασε ένα κατακερματισμένο σύνολο, ως έργο παραχώρησης με διόδια από τα Χανιά μέχρι την Χερσόνησο και υπό εξέταση να συμπεριληφθεί ως προαίρεση από το Καστέλι στα Χανιά, ως έργο ΣΔΙΤ από την Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη, ως δημόσιο έργο από την Νεάπολη στον Αγ. Νικόλαο και ως ανέκδοτο από τον Αγ. Νικόλαο μέχρι την Σητεία. Όλα αυτά την ώρα που έχουν ολοκληρωθεί όλοι οι μεγάλοι οδικοί άξονες στις λοιπές περιφέρειες της χώρας, πλην της Κρήτης.  
 
 
 
Ευθύνες βαραίνουν ωστόσο και την περιφερειακή αρχή. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα χρόνια της αιρετής περιφέρειας, δεν υπήρξε κάποια συγκεκριμένη πρόταση, συνοδευόμενη από την αναγκαία πίεση προκειμένου να γίνει αισθητή η αναγκαιότητα του  έργου και η δικαιολογημένη αγανάκτηση της τοπικής κοινωνίας.
 
Σας παραθέτουμε τις σταχυολογημένες κατά καιρό εξαγγελθείσες δηλώσεις σας και τα πρακτικά της επιτροπής παρακολούθησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Κρήτη 2014-2020 που ο ίδιος προεδρεύατε:
 
 
 
Στις 17 Σεπτεμβρίου 2019: «Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πληρώνουν διόδια οι κάτοικοι του νησιού»
Στις 8 Αυγούστου 2019 : «Εάν η Περιφέρεια Κρήτης είχε την αρμοδιότητα του ΒΟΑΚ οι μελέτες θα ήταν έτοιμες από το 2011»
Στις 26 Μαρτίου 2019:  «Είναι ιδιαίτερα θετικό ότι υπογράφηκε την προηγούμενη εβδομάδα η οριστική χάραξη του ΒΟΑΚ που βρίσκει σύμφωνη την Περιφέρεια, διότι ικανοποιεί το αίτημα που είχε διατυπώσει με επιστολή της η Περιφέρεια» 
Στις 14 Μαρτίου 2018: «Θεωρώ πως η κίνηση που κάναμε να χρηματοδοτήσουμε την μελέτη από το Ηράκλειο έως τον Άγιο Νικόλαο ήταν πολύ σημαντική γιατί μας δίνει μια ολοκληρωμένη πρόταση. Εμείς από τον Οκτώβρη έχουμε στείλει μια κοινή επιστολή με τον ΟΑΚ και ζητούμε από το Υπουργείο να υιοθετηθεί η πρόταση, με όποιες ενδεχόμενες τροποποιήσεις προκύψουν από τις εταιρείες που θέλουν να πάρουν το έργο». 
Στις 28 Νοεμβρίου 2017 από τα Πρακτικά της 3η Συνεδρίασης Επιτροπής Παρακολούθησης Επιχειρησιακού Προγράμματος Κρήτης 2014-2020 που διεύθυνε ο ίδιος ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης στην σελ 124 την πρόταση του εκπροσώπου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας ΤΕΕ Λευτέρη Κοπάση: «δυστυχώς χάνονται οι μέρες, χάνονται οι εβδομάδες, χάνονται οι μήνες, χάνονται τα χρόνια, τα κοινοτικά πλαίσια στήριξης και αυτή η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού δεν υπάρχει, αυτό που γίνεται τώρα είναι μια τρίπλα και είναι κάτι διαφορετικό από τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, είναι ένας ανταγωνιστικός διάλογος και δεν ξέρω κι εγώ πως ερμηνεύεται όλο αυτό το πράγμα, στην πράξη θα ήταν αναγκαίο, νομίζω ότι ήταν και πρόταση της Περιφέρειας παλαιότερα, να χρηματοδοτηθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός από την Περιφέρεια.», ενώ στην σελίδα 135 η Κα Παπασιώπη εκπρόσωπος της ειδικής υπηρεσίας Διαχείρισης ΕΠ Υποδομές Μεταφορές Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη «Δεν θα έπαιρνα το λόγο αλλά ήταν η παρέμβαση του κ. Κοπάση που θέλει μια απάντηση. Το πρόβλημα με το στρατηγικό σχεδιασμό για τον ΒΟΑΚ και την μελέτη δεν είναι θέμα ποιος θα δώσει τους πόρους, αν θα τους δώσει το τομεακό πρόγραμμα από την τεχνική του βοήθεια ή αν θα τους δώσει το περιφερειακό. Να ενημερώσω εδώ τους συναδέλφους όλους και την ομήγυρη ότι υπάρχει ανοιχτή πρόσκληση για να έρθει το υπουργείο και να υποβάλλει την πρότασή του για αυτή τη μελέτη η οποία μπορεί να φτάσει με έναν προϋπολογισμό αρχικό τα 5.000.000 είχε βγει η πρόσκληση εδώ και ένα χρόνο. Το θέμα είναι ότι σε σχέση με το ΒΟΑΚ – το ξέρετε όλοι στην Κρήτη – υπάρχει ένα ζήτημα οριστικοποίησης των επιλογών για τον άξονα και αυτό προφανώς επηρεάζει και τη στρατηγική θεώρηση και το περιεχόμενο της μελέτης και υποθέτω ότι για αυτό δεν έχει υποβάλει ακόμα το υπουργείο ή οι υπηρεσίες του ή ο ΟΑΚ, 
Στις 15 Μαΐου 2016: «Εάν μας πουν αύριο πάρτε τα λεφτά για τον ΒΟΑΚ, είμαστε έτοιμοι; Όχι. Δεν υπάρχει ετοιμότητα από πλευράς μελετών και ειδικά για την μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού. Και εδώ θα ήθελα να πω ότι αν δινόταν η αρμοδιότητα για την μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού στην αιρετή περιφέρεια και είχαμε αυτή την αρμοδιότητα εμείς, η μελέτη αυτή θα ήταν έτοιμη». 
 
 
Η επερώτηση μας  έχει ως αποκλειστικό στόχο να παρουσιάσει τα μέχρι τώρα πεπραγμένα από πλευράς περιφερειακής αρχής, την αξιοπιστία των όσων έχουν λεχθεί αλλά και την αποτελεσματικότητα των έως τώρα πεπραγμένων για ένα τόσο μείζον ζήτημα που απασχολεί το σύνολο του νησιού. Η παράταξη μας, όπως επανειλημμένως έχουμε τονίσει, θα είναι παρούσα σε οποιαδήποτε προσπάθεια και πρωτοβουλία προκύψει για την δρομολόγηση του συγκεκριμένου έργου που τόσο μεγάλη ανάγκη έχει η Περιφέρεια της Κρήτης. Δεν είναι αυτοσκοπός μας η κριτική αλλά η απόδοση ευθυνών όπου υπάρχουν.
 
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάσθε κ. Περιφερειάρχη:
 
α) είχατε διαπιστώσει από το Μάρτιο του 2016 την έλλειψη μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού ως απολύτως απαραίτητη για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ; β) γνωρίζατε τουλάχιστον από τον Νοέμβριο του 2017 ότι υπήρχαν 5 εκ. € για την μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού και δεν τα αναζητούσε κανείς; η περιφέρεια δηλαδή αδρανούσε παρότι είχε και την δυνατότητα και την επίσημη πρόταση του ΤΕΕ ίσως διότι όπως φαίνεται υπήρχε πρόβλημα με την οριστικοποίηση των επιλογών για τον άξονα; γ) είχατε επισπεύσει, όπως δηλώνατε τον Μάρτιο του 2018, να χρηματοδοτήσετε μελέτες επί του ΒΟΑΚ, με κοινές προτάσεις με τον ΟΑΚ προς το Υπουργείο χωρίς ως οφείλατε να επισπεύσετε την μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ; δ) εκδηλώσατε πρόσφατα και συγκεκριμένα τον Μάρτιο του 2019 την ικανοποίησή σας για το ότι φτάσατε μετά από 10 χρόνια να έχετε, από κοινού με τον ΟΑΚ, πρόταση χάραξης του ΒΟΑΚ παρότι δεν υπήρχαν ολοκληρωμένες μελέτες, εγκρίσεις, χωρίς να γνωρίζουμε το κόστος του έργου, τις επιλογές χρηματοδότησης του και την συντήρηση μετά την ολοκλήρωσή του; ε) Ήσασταν  σύμφωνος με το ενδεχόμενο σύμβασης παραχώρησης στο κομμάτι Χανιά –Χερσόνησος; Τι σημαίνει για εσάς «σύμβαση παραχώρησης» και πως επιμένετε ακόμα και σήμερα ότι μπορεί να προχωρήσει το έργο χωρίς διόδια μη προτείνοντας εναλλακτική πρόταση;
 
 
 
Οι επερωτώντες
 
Μαρκογιαννάκης Αλέξανδρος
 
Αρχοντάκης Γεώργιος
 
Δανδουλάκης Κωνσταντίνος
 
Καλλέργης Νικόλαος
 
Κονταξάκης Γεώργιος
 
Κοπάσης Ελευθέριος
 
Κουκλινός Ανδρέας
 
Κωνσταντινίδης Ευθύμιος
 
Μανούσακας Ιωάννης
 
Ματαλλιωτάκης Γεώργιος
 
Μερωνιανάκης Γεώργιος
 
Ξενικάκης Κωνσταντίνος
 
Παπαβασιλείου Νεκτάριος
 
Χρονάκης Νικόλαος