Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στο επίκεντρο: πρόληψη, παιδεία και ασφάλεια στους δρόμους

2:24 μ.μ. - Παρασκευή, 17 Οκτωβρίου 2025
02:10 μ.μ. - Παρ, 17/24/2025
Image: Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στο επίκεντρο: πρόληψη, παιδεία και ασφάλεια στους δρόμους

Ο Διοικητής του Α.Τ. Ιεράπετρας, Νίκος Τζουμάκας, εξηγεί τις αλλαγές του νόμου 5209/2025 και τη νέα φιλοσοφία της Τροχαίας

Ο Διοικητής του Αστυνομικού Τμήματος Ιεράπετρας, κ. Νίκος Τζουμάκας, μιλώντας στην εκπομπή «Καλημέρα Λασίθι» του ΗΧΩ 99.8, ανέλυσε διεξοδικά τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (νόμος 5209/2025), τις αλλαγές που εισάγει, τη φιλοσοφία του νομοθέτη και τη νέα προληπτική προσέγγιση της Τροχαίας, με κεντρικό στόχο την προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Ο κ. Τζουμάκας ξεκαθάρισε ότι ο νέος Κώδικας δεν εισάγει νέες παραβάσεις, αλλά αναμορφώνει το ισχύον πλαίσιο για να ενισχύσει την οδική ασφάλεια και να προστατέψει τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου. Οι ήδη γνωστές διατάξεις, όπως η απαγόρευση οδήγησης με σαγιονάρες ή με καφέ και τσιγάρο στο χέρι, παραμένουν σε ισχύ, καθώς ο οδηγός πρέπει να έχει πλήρη ελευθερία κινήσεων και συγκέντρωση στην οδήγηση. Όπως είπε, ο Κώδικας δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά παιδευτικό: «Σκοπός είναι να αποτρέψει τις επικίνδυνες συμπεριφορές και να εμπεδώσει το αίσθημα ευθύνης και δικαίου στους πολίτες».

Ο οδηγός στο επίκεντρο της ευθύνης

Μία βασική αλλαγή αφορά τη μεταφορά της ευθύνης από το όχημα στον οδηγό. Έτσι αποφεύγονται κοινωνικά προβλήματα, όπως η αφαίρεση πινακίδων σε οικογένειες με ένα μόνο αυτοκίνητο.

Ειδική έμφαση δίνεται πλέον στις παραβάσεις που συνδέονται με θανατηφόρα ατυχήματα – την υπερβολική ταχύτητα, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και τη μη χρήση ζώνης ή κράνους. Ο διοικητής τόνισε ότι, αν και η Κρήτη έχει παρουσιάσει βελτίωση στα τροχαία, το 99% των ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος.

Αυστηρό πλαίσιο για υποτροπή και ειδικές κατηγορίες

Η υποτροπή αντιμετωπίζεται αυστηρά: στη δεύτερη παράβαση εντός πενταετίας, αυξάνονται τα πρόστιμα και η αφαίρεση άδειας φτάνει τους τέσσερις μήνες, ενώ στην τρίτη το δίπλωμα αφαιρείται δια βίου. «Κανείς δεν θέλει να τιμωρήσει τον περιστασιακό παραβάτη», είπε, «αλλά για τον κατά συνήθεια επικίνδυνο οδηγό ο νόμος πρέπει να είναι αυστηρός».

Οι πεζοί οφείλουν επίσης να τηρούν τους κανόνες κυκλοφορίας, χρησιμοποιώντας τις διαβάσεις όπου υπάρχουν. Στην Ιεράπετρα έχει γίνει σημαντική προσπάθεια με νέες διαγραμμίσεις κοντά σε σχολεία, ενώ ο Δήμος προγραμματίζει την ανανέωσή τους όπου έχουν φθαρεί.

Ρυθμίσεις για ηλεκτρικά πατίνια και θορυβώδεις εξατμίσεις

Για τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ελαφρά ηλεκτροκίνητα οχήματα, ο κ. Τζουμάκας επισήμανε ότι ισχύουν οι ίδιες υποχρεώσεις με τα υπόλοιπα οχήματα. Δεν επιτρέπεται η χρήση από ανηλίκους κάτω των 15 ετών, απαιτείται κράνος, ενώ απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου και η κίνηση σε πεζόδρομους. 

Επίσης, θεσπίζονται πρόστιμα για θορυβώδεις εξατμίσεις, με δυνατότητα ακινητοποίησης της μοτοσικλέτας. «Καλύτερα να δώσει κάποιος 150 € για έναν σωστό σιγαστήρα», σχολίασε, «παρά να χάσει το δίπλωμά του για 40 ημέρες».

Όταν συλλαμβάνονται ανήλικοι, καλούνται οι γονείς τους στο Αστυνομικό Τμήμα, ώστε η διαδικασία να έχει εκπαιδευτικό και προληπτικό χαρακτήρα και όχι τιμωρητικό.

«Η αστυνομία δεν είναι τιμωρός, είναι σύμμαχος του πολίτη»

Κλείνοντας, ο Διοικητής του Α.Τ. Ιεράπετρας τόνισε ότι η πρόληψη είναι ο πυρήνας της δράσης της αστυνομίας. «Ο αστυνομικός δεν είναι τιμωρός, είναι άνθρωπος και δικαστής τη στιγμή του ελέγχου», είπε χαρακτηριστικά. «Θέλουμε οι οδηγοί να μας βοηθήσουν να πάμε όλοι μαζί στην πρόληψη, να προστατέψουμε ζωές και να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα στους δρόμους».

Ακούστε παρακάτω τον Διοικητή του Α.Τ. Ιεράπετρας, Νίκο Τζουμάκα