Ομιλία Θραψανιώτη στην ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας

3:31 μ.μ. - Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2020
03:01 μ.μ. - Πέμ, 23/31/2020

Βίντεο

Επιτρέψτε μου και εμένα να ευχηθώ στον συνάδελφο, τον Τρύφωνα Αλεξιάδη, περαστικά γρήγορα και να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με επιτυχία.

Επιτρέψτε μου, επίσης, από αυτό εδώ το Βήμα να κάνω μία αναφορά σ’ έναν φίλο, συνάδελφο και σύντροφο, ο οποίος έφυγε πρόωρα από τη ζωή, έναν συνάδελφο ο οποίος τίμησε με το ήθος, την εντιμότητα και την καλοσύνη του το Κοινοβούλιο, τον Αντώνη Μπαλωμενάκη.

Ελπίζω και πιστεύω ότι η Βουλή θα αποδώσει τον δέοντα σεβασμό που του ανήκει.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε σήμερα το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, του οποίου ορισμένες διατάξεις πλήττουν τον πυρήνα της δημόσιας εκπαίδευσης, μία και σε αυτό προβλέπεται η αναστολή της λειτουργίας τριάντα επτά νέων πανεπιστημιακών τμημάτων, η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων με βάση την αξιολόγησή τους, καθώς και ο διορισμός εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση με πτυχίο κολεγίων χωρίς αναγνώριση.

Οι προτεινόμενες αλλαγές έρχονται να υλοποιήσουν μία εμμονική αντίληψη, η οποία βρίσκεται στον πυρήνα της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, που δεν είναι άλλη από το «όσο λιγότερο κράτος τόσο περισσότερος αέρας στον ιδιωτικό τομέα».

Είναι μία άκρως νεοφιλελεύθερη αντίληψη, προσαρμοσμένη στην ιδέα «όταν οι λίγοι περνούν καλά, τότε και οι πολλοί πρέπει να πειστούν ότι μπορούν να επιβιώσουν με λιγότερα, ακόμα και με 200 ευρώ», όπως διατείνεται Υπουργό σας.

Μιμείστε εκείνον που προσπαθεί να τετραγωνίσει τον κύκλο, όταν, όμως, δεν τα καταφέρνει γιατί οι νόμοι της φυσικής δεν το επιτρέπουν, τότε προσπαθεί να διαστρεβλώσει την πραγματικότητα. Και σε αυτό θα πρέπει να σας αναγνωρίσουμε ότι τα καταφέρνετε μία χαρά.

Τι επιδιώκετε, αλήθεια, με την αναγνώριση των κολεγίων, μία μνημονιακή δέσμευση την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε με την έξοδο από τα μνημόνια τον Αύγουστο του 2018;

Το Υπουργείο, επικαλούμενο το κοινοτικό δίκαιο, επιχειρεί την ακαδημαϊκή αναγνώριση πτυχίων που δίνουν τα κολέγια. Κάποιος μπορεί να αναρωτηθεί ότι «τι κακό υπάρχει άραγε σ’ αυτό;». Και, όμως, υπάρχει. Διότι ουσιαστικά καταργείται ο υπεύθυνος για την ακαδημαϊκή ισοτιμία φορέας, που είναι ο ΔΟΑΤΑΠ.

Αναγνωρίζονται τα πτυχία που είναι αδιαβάθμητα, χωρίς έλεγχο των κολεγίων για το ωρολόγιο πρόγραμμα τους, τα προσόντα των διδασκόντων και τις υποδομές. Με λίγα λόγια, χωρίς έλεγχο της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Δεν μπορείτε, όμως, επιλεκτικά να επικαλείστε το ευρωπαϊκό δίκαιο. Διότι η νομοθεσία οφείλει να προστατεύει και τους εκπαιδευτικούς, κάτι που στην πράξη δεν γίνεται όταν έχουμε εκπαιδευτικούς διαφόρων ταχυτήτων στους μισθούς και τα εργασιακά δικαιώματα.

Ανέφερε η κυρία Υπουργός προηγουμένως ότι οι μαθητές πρέπει να έχουν το δικαίωμα στη μόρφωση. Σωστά! Έρχεται, όμως, να τιμωρήσει με τρία χρόνια αναστολή του δικαιώματός τους να διοριστούν όταν δεν παρουσιαστούν στην θέση που διορίζονται.

Υπάρχουν, όμως, πάρα πολλά παραδείγματα αναπληρωτών εκπαιδευτικών που πηγαίνουν κάπου να πιάσουν δουλειά, αλλά δεν βρίσκουν σπίτι να νοικιάσουν και μένουν για καιρό στα αυτοκίνητα μέχρι να βρουν χώρο να μείνουν ή παραιτούνται από αυτό το δικαίωμα που έχουν.

Αξίζει να επισημάνουμε τους κινδύνους που κρύβονται πίσω από τη διάταξη του 80% για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων και του 20% ως πριμοδότηση για την παρουσία τους. Πρόκειται για μία επιλογή με στόχο την απαξίωση των δημόσιων πανεπιστημιακών τμημάτων, τα οποία, προκειμένου να επιβιώσουν στις νέες ανταγωνιστικές συνθήκες, θα πρέπει να λειτουργήσουν με όρους ιδιωτικής επιχείρησης.

Παρακάμπτεται, δηλαδή, πλαγίως το άρθρο 16 του Συντάγματος, που κατοχυρώνει τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση.

Είναι γνωστό ότι τα πανεπιστήμια έχουν μείωση της χρηματοδότησης εξαιτίας χρεοκοπίας της χώρας, της επιβολής των μνημονίων –δικό σας κατόρθωμα, για να μην ξεχνιόμαστε- αλλά και των παγίων συνειδητών πολιτικών σας επιλογών. Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αύξησε τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 45% εν μέσω μνημονίων και έρχεται τώρα το Υπουργείο να πει ότι θα δίνει μόνο το 80% της κρατικής χρηματοδότησης και τα υπόλοιπα μετά από αξιολόγηση.

Αναφέρθηκαν πολλοί συνάδελφοι και στις τεχνικές λεπτομέρειες για την ετήσια χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, καθώς και την αξιολόγηση κάθε τέσσερα χρόνια. Αν πράγματι θέλετε να στηρίξει τα δημόσια πανεπιστήμια και να δώσετε κίνητρα για βελτίωση, θα μπορούσατε, κυρία Υπουργέ, να θεσπίσετε πρόσθετα κονδύλια πέρα από τον κρατικό προϋπολογισμό, εφόσον όμως ήταν επαρκή, που θα δίνονται στα πανεπιστήμια, όταν καινοτομούν, ως επιβράβευση.

Όσον αφορά την αναστολή λειτουργίας των τριάντα επτά πανεπιστημιακών τμημάτων, για να δικαιολογήσετε την απόφασή σας προσφεύγετε στην προσφιλή τακτική συκοφάντησης της πολιτικής της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Επιχειρείτε να δικαιολογήσετε την αναστολή λειτουργίας των νεοϊδρυθέντων τμημάτων, με στόχο την κατάργησή τους, ισχυριζόμενοι ότι συγκροτήθηκαν προεκλογικά και για ψηφοθηρικούς λόγους από την προηγούμενη κυβέρνηση, χωρίς επαρκή τεκμηρίωση.

Είναι γνωστό όμως ότι με τον ν. 4610/2019 ιδρύθηκε μεταξύ άλλων και το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο. Για πρώτη φορά μετά από σαράντα χρόνια λειτουργίας του πανεπιστημίου στην Κρήτη, με εμπεριστατωμένη και τεκμηριωμένη μελέτη χωροθετήθηκαν στο Λασίθι πανεπιστημιακά τμήματα, έπειτα από διαβούλευση και με τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας. Στο Λασίθι προστέθηκαν στα ήδη λειτουργούντα τμήματα η Σχολή Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στον Άγιο Νικόλαο και Φυσικοθεραπείας στην Ιεράπετρα.

Η συγκεκριμένη πρόταση σε συνδυασμό με τα ήδη λειτουργούντα τμήματα Διατροφής και Διαιτολογίας στη Σητεία, Διοίκησης Οικονομίας στον Άγιο Νικόλαο, αλλά και το Κέντρο Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης στη Νεάπολη, που προχωρεί σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης, δημιουργούν συνέργεια μεταξύ τους και έχουν έναν κοινό στόχο, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου.

Να, λοιπόν, ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα σε συνδυασμό με τον τουρισμό, τον πρωτογενή τομέα, το φυσικό και το πολιτιστικό απόθεμα, που δημιουργούν ευνοϊκές προοπτικές, ώστε ο Νομός Λασιθίου να αναπτυχθεί θεαματικά περαιτέρω.

Κυρία Υπουργέ, επιτρέψτε μου να κάνω μία αναφορά στην απάντηση που δώσατε στον συνάδελφο, τον κ. Μαμουλάκη, για το θέμα της κατάργησης των πανεπιστημιακών τμημάτων. Λέτε ότι η αναφορά υποβλήθηκε, ενώ δεν είχε φτάσει στο Υπουργείο Παιδείας η απόφαση της Συγκλήτου.

Να σας θυμίσω -το γνωρίζετε καλύτερα από μένα- ότι με βάση τον ν.4619 η απόφαση της Συγκλήτου μπορεί να υποβληθεί μέχρι 30 Απριλίου. Είμαι βέβαιος -και το γνωρίζω αυτό- ότι το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο έχει προχωρήσει στη σύνταξη της μελέτης και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη Σχολή Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού και είναι έτοιμο να την υποβάλει μέχρι το όριο που προβλέπει η ημερομηνία 30 Απριλίου του 2019.

Κάτι ακόμα, στην απάντησή σας τον Φεβρουάριο του 2019 στη χωροθέτηση του Πανεπιστημίου αναφερθήκατε στους τρεις νομούς, Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Το Λασίθι, όπου χωροθετούνται τα νέα τμήματα, το ξεχάσατε. Δεν ξέρω αν το ξεχάσατε γιατί πέφτει λίγο μακριά από το Λασίθι ή αν ενστερνίζεστε το ανέκδοτο, που κυκλοφορεί, ότι η Κρήτη έχει τέσσερις νομούς, τους εξής τρεις: Χανιά, Ηράκλειο και Ρέθυμνο.

Σας ευχαριστώ πολύ.