
Με καθαρό μυαλό, θετική ψυχολογία και σωστή στρατηγική πρέπει να προσέλθουν στις πανελλαδικές εξετάσεις οι μαθητές, σύμφωνα με τον κ. Μάρκο Άρχων, υπεύθυνο του φροντιστηρίου "Πρότυπο", ο οποίος μίλησε το πρωί της Πέμπτης στην εκπομπή «Καλημέρα Λασίθι» στον Ηχώ 99,8
Όπως επεσήμανε, οι Πανελλαδικές δεν είναι διαγωνισμός εξυπνάδας, αλλά μια διαδικασία που αξιολογεί το βαθμό προετοιμασίας. «Δεν πρέπει να την υπερβάλλουμε στο μυαλό μας. Είναι μια σημαντική εξέταση, αλλά όχι κάτι που από μόνο του κρίνει το μέλλον μας. Το άγχος μπορεί να αποβεί καθοριστικό και πρέπει να το διαχειριστούμε», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Άρχων συνέστησε στους μαθητές να μείνουν μακριά από σχόλια και προβλέψεις — είτε από συμμαθητές είτε από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης — καθώς «δημιουργούν εντυπώσεις και προκαλούν περιττό άγχος, χωρίς να βασίζονται πάντα στην πραγματικότητα». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην ανάγκη αποστασιοποίησης ακόμη και μετά την ολοκλήρωση κάθε εξέτασης: «Δεν έχει νόημα να αναζητούν στο διαδίκτυο το τι λέγεται για τα θέματα. Ό,τι ήταν να γραφτεί, γράφτηκε».
Αναφορικά με τη διαχείριση της ώρας κατά τη διάρκεια της εξέτασης, ο κ. Άρχων πρότεινε στους μαθητές να αποφύγουν να κοιτούν διεξοδικά τα θέματα στο πρώτο πεντάλεπτο. «Μια γρήγορη ματιά αρκεί. Αν αρχίσουν να σκέφτονται όλα τα θέματα μαζί, μπορεί να μπερδευτούν και να χάσουν τη συγκέντρωσή τους», υπογράμμισε, προσθέτοντας πως η στρατηγική προσέγγιση και η ψυχραιμία είναι εξίσου σημαντικές με τη γνώση.
Παράλληλα, προέτρεψε τα παιδιά να μην αφήνουν ερωτήματα αναπάντητα: «Ακόμη κι αν νομίζουν πως κάτι δεν είναι απολύτως σωστό, αξίζει να το γράψουν. Μπορεί να κερδίσουν μονάδες. Το "δεν γράφω τίποτα" είναι χειρότερη επιλογή».
Η θεωρία του σχολικού βιβλίου είναι το "κλειδί"
Σε σχέση με την ύλη, ο κ. Άρχων ήταν ξεκάθαρος: «Το βάρος τις τελευταίες ημέρες πρέπει να πέσει στη θεωρία του σχολικού βιβλίου. Τα θέματα βασίζονται εκεί. Στατιστικά, οι περισσότερες μονάδες χάνονται σε βασικά σημεία της θεωρίας που έχουν παραμεληθεί».
Ψυχολογική προετοιμασία και στήριξη από το περιβάλλον
Ο υπεύθυνος του φροντιστηρίου "Πρότυπο" αναφέρθηκε και στη σημασία της ψυχολογικής προετοιμασίας και της στήριξης από την οικογένεια: «Οι γονείς πρέπει να είναι υποστηρικτικοί, όχι πιεστικοί. Ακόμα και οι άριστοι μαθητές, αν υποκύψουν στο άγχος, μπορεί να μην αποδώσουν αυτό που πραγματικά γνωρίζουν».
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στους μαθητές με υψηλούς στόχους: «Το "πρέπει να γράψω 19 ή 20 για να μπω στη Νομική ή στην Ιατρική" μπορεί να δημιουργήσει υπέρμετρο βάρος. Όμως δεν γνωρίζουμε εκ των προτέρων την κλίμακα δυσκολίας των θεμάτων. Το ζητούμενο είναι να γράψουμε καλύτερα από τους υπόλοιπους».
Οι Πανελλαδικές δεν είναι διαγωνισμός γνώσης, αλλά αντοχής και στρατηγικής
«Οι Πανελλαδικές είναι ένας σχετικός διαγωνισμός. Δεν είναι Ολυμπιάδα γνώσεων. Δεν έχει σημασία αν τα θέματα είναι δύσκολα ή εύκολα. Αν όλοι γράψουν χαμηλά, θα πέσουν οι βάσεις. Αν γράψουν ψηλά, θα ανέβουν. Το ζητούμενο είναι η ψυχραιμία, η στρατηγική και η καλύτερη δυνατή απόδοση τη συγκεκριμένη στιγμή», είπε ο κ. Άρχων.
Τέλος, αναφέρθηκε και στην ελάχιστη βάση εισαγωγής, υπενθυμίζοντας πως αυτή υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο των επιδόσεων και αποτελεί επιπλέον λόγο για να δοθεί έμφαση στα βασικά σημεία της ύλης.
«Το ένα τρίτο των υποψηφίων, άσχετα με τη δυσκολία των θεμάτων, θα μείνει εκτός. Γι’ αυτό και το διάβασμα της θεωρίας είναι καθοριστικό», κατέληξε ο κ. Μάρκος Άρχων.