Προς αποκρατικοποίηση το αεροδρόμιο Σητείας

8:56 π.μ. - Τρίτη, 14 Μαΐου 2019
08:05 π.μ. - Τρί, 14/56/2019
Image: Προς αποκρατικοποίηση το αεροδρόμιο Σητείας

Το αεροδρόμιο «Βιτσέντζος Κορνάρος» συγκαταλέγεται στη λίστα των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, για τα οποία ανοίγει πλέον ο δρόμος αξιοποίησης

Μετά το αεροδρόμιο “Ι. Δασκαλογιάννης” των Χανίων, που έχει περάσει στην “ιδιοκτησία” της γερμανικής Fraport μαζί με 13 ακόμη περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, είναι πιθανό να δούμε μια ακόμα ιδιωτικοποίηση αερολιμένα στην Κρήτη, αυτή τη φορά του αεροδρομίου Σητείας!
 
Το αεροδρόμιο “Βιτσέντζος Κορνάρος” συγκαταλέγεται στη λίστα των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, για τα οποία ανοίγει πλέον ο δρόμος αξιοποίησης.
 
Το πρώτο σημαντικό βήμα που ήρθε να ανοίξει τον δρόμο για την αποκρατικοποίηση και των υπόλοιπων 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που παραμένουν στο Δημόσιο έγινε με την επιλογή χρηματοοικονομικού συμβούλου, που θα καθοδηγήσει το υπουργείο Υποδομών στη διαδικαστική πορεία αξιοποίησης των αεροδρομίων. Αξιοποίηση που θα κινηθεί σε δύο δρόμους, αυτόν της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (του γνωστού ΣΔΙΤ) ή της σύμβασης παραχώρησης...
 
Καθήκοντα χρηματοοικονομικού συμβούλου για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων (μεταξύ των οποίων και αυτό της Σητείας) ανέλαβε επισήμως πριν από μερικές ημέρες, με σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών, η εταιρεία “Λάμδα Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι”.
 
Ο σχεδιασμός του νέου γύρου αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αερολιμένων αφορά συγκεκριμένα στα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Νέας Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου.
 
Για την Κρήτη ειδικά, εφόσον προχωρήσει μέχρι τέλους μέσα στα προσεχή χρόνια ο σχεδιασμός, θα μιλάμε για την 3η σημαντική εξέλιξη παραχώρησης στο μέτωπο των αεροδρομίων μετά την παραχώρηση του αεροδρομίου “Ι. Δασκαλογιάννης” των Χανίων στη Fraport και τη δρομολόγηση του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι, που για 35 χρόνια θα είναι παραχωρημένο στην ελληνο-ινδική κοινοπραξία (με μεγάλη βεβαίως συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου).
 
Βεβαίως δεν μπορεί να παραγνωριστεί ότι τα τελευταία χρόνια είχε κινηθεί επίσης το θέμα της αποκρατικοποίησης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων που έμειναν εκτός της παραχώρησης στη Fraport, με πρωτοβουλίες και κινήσεις προετοιμασίας τότε εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ, που όμως δεν προχώρησε την υπόθεση μέχρι τέλους.
 
Φαίνεται ότι πλέον το σκηνικό, τα δεδομένα, είναι πιο ώριμα για να μπουν στο “κάδρο” της αξιοποίησης μέσω και ιδιωτικής πρωτοβουλίας το αεροδρόμιο Σητείας μαζί με τα άλλα 22 περιφερειακά αεροδρόμια.
 
 
 
Το σκεπτικό του υπουργείου
 
Το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών αποφάσισε ότι για λόγους δημόσιου συμφέροντος, που συνδέονται με την τουριστική ανάπτυξη και την αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, είναι αναγκαία η διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Στόχος αυτής της διερεύνησης είναι η προετοιμασία και η κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης των ως άνω αεροδρομίων, λαμβάνοντας υπόψη τα λειτουργικά στοιχεία τους, καθώς και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού τους.
 
Στο πλαίσιο αυτής της διερεύνησης, κρίνεται αναγκαία και η εξέταση εναλλακτικών σχεδίων αξιοποίησης, περιλαμβανομένων και σεναρίων παραχώρησης, καθώς και μέσω ανάθεσης σύμβασης αξιοποίησης με τη μορφή ΣΔΙΤ.
 
 
 
Ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος
 
Ποιες οι αρμοδιότητές του
 
Αυτό που καλείται να κάνει ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος που προσέλαβε το υπουργείο Υποδομών, δηλαδή η “Λάμδα Σύμβουλοι” (έναντι 120.000 ευρώ), σύμφωνα με την απόφαση, είναι:
 
- Καταγραφή και ανάλυση των στόχων του Δημοσίου σε σχέση με την ανάπτυξη και αξιοποίηση των αεροδρομίων και τον ρόλο των εμπλεκόμενων φορέων του.
 
- Καταγραφή και ανάλυση των ελάχιστων σχεδιαζόμενων επενδύσεων που το Δημόσιο έχει προγραμματίσει ανά αεροδρόμιο.
 
- Καταγραφή και ανάλυση των ελάχιστων τεχνικών και λειτουργικών απαιτήσεων που το Δημόσιο έχει προγραμματίσει ανά αεροδρόμιο.
 
- Αξιολόγηση της χρηματοοικονομικής βιωσιμότητας ανάπτυξης των αεροδρομίων, με βάση τους στόχους της αναθέτουσας Αρχής, τις ελάχιστες επενδύσεις και τις ελάχιστες απαιτήσεις, καθώς και τα στοιχεία που θα παρασχεθούν στον σύμβουλο (ιστορικά στοιχεία, προβλέψεις κ.λπ.).
 
- Διερεύνηση, σε συνεργασία με τους νομικούς συμβούλους, εναλλακτικών τρόπων συμμετοχής της αναθέτουσας Αρχής στο πλαίσιο ενδεχόμενης συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα (με τη μορφή παραχώρησης για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των αεροδρομίων), με στόχο τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος.
 
- Διερεύνηση, από χρηματοοικονομικής άποψης, εναλλακτικών σχεδίων ομαδοποίησης και δομών παραχώρησης, λαμβάνοντας υπόψη τις χρηματοοικονομικές, επενδυτικές και εμπορικές παραμέτρους των αεροδρομίων, με στόχο τη διαμόρφωση εύλογων επενδυτικών σχεδίων για την προσέλκυση σοβαρών επενδυτικών κεφαλαίων.
 
- Υποστήριξη της αναθέτουσας Αρχής, σε συνεργασία με τους νομικούς συμβούλους, για τον σχεδιασμό και την προετοιμασία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου παραχώρησης σε σχέση με την ανάπτυξη και αξιοποίηση των αεροδρομίων μέσω της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με βάση τους στόχους της αναθέτουσας Αρχής σε σχέση με την ανάπτυξη των αεροδρομίων και τη συμμετοχή του στο σχέδιο παραχώρησης.
 
 Από την παραπάνω διαδικασία θα προκύψει και ο βέλτιστος τρόπος που θα συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης για τη σύμβαση παραχώρησης, ο χρόνος παραχώρησής τους, η μακροπρόθεσμη στρατηγική για καθένα από αυτά κ.ά.
 
 
neakriti.gr