
Η σύμβαση του ΒΟΑΚ που αφορά στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο θα υπογραφεί παρουσία του πρωθυπουργού
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί στο Ηράκλειο το πρωί της Παρασκευής (09/05) για την υπογραφή της σύμβασης του ΒΟΑΚ που αφορά στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Μαξίμου « ΟΠρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στις 10.30 θα μιλήσει στην εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του τμήματος Ηράκλειο-Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου».
Η υπογραφή της σύμβασης θα γίνει παρουσία και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χλμ. (συμπεριλαμβανομένων και 30 χλμ. που αφορούν το υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος-Χανιά).
Με την εκκίνηση του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο θα είναι πλέον υπό κατασκευή όλος ο ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.
Το προφίλ του έργου
Με την ενεργοποίηση της σύμβασης, θα πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης της τρέχουσας δεκαετίας και ένα από τα μεγαλύτερα όλων των εποχών για τη χώρα μας με το κόστος να ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.
Η χρηματοδότηση του έργου καλύπτεται από πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027, εθνικούς πόρους και το Ταμείο Ανάκαμψης ενώ υπάρχει και μεγάλη χρηματοδοτική συμμετοχή από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η διάρκεια του έργου εκτιμάται πως θα είναι περίπου 48 μήνες από την στιγμή που θα ενεργοποιηθεί η περίοδος κατασκευών ενώ εργασίες θα ξεκινήσουν με την ολοκλήρωση των απαραίτητων οριστικών μελετών και των μελετών εφαρμογής.
Όπως έχει προαναγγελθεί για την μείωση των τροχαίων επί του ΒΟΑΚ, θα υλοποιηθεί ένα παράλληλο έργο οδικής ασφάλειας που θα προσομοιάζει με εκείνο που υλοποιήθηκε στο Πάτρα-Πύργος με μεγάλη επιτυχία καθώς περιόρισε σε συντριπτικό βαθμό, τόσο τα ατυχήματα, όσο και τα θανατηφόρα δυστυχήματα.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος Χανιά-Χερσόνησος περιλαμβάνουν: Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
Θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Το έργο του ΒΟΑΚ αποτελεί το μεγαλύτερο νέο οδικό έργο στη χώρα που υλοποιείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ουσιαστικά “κλείνει” τα μεγάλα έργα υπεραστικών αξόνων της χώρας.
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, χαρακτήρισε την ημέρα της υπογραφής σημαντική και ιστορική, όχι μόνο για το έργο του ΒΟΑΚ, αλλά και για την Ιεράπετρα, με αφορμή την έναρξη των συμπληρωματικών έργων του φράγματος Μπραμιανών. Την ίδια στιγμή, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις εξελίξεις, αλλά επανέλαβε και αυτός το πάγιο αίτημα: ολοκληρωμένος ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία.
Αναλυτικότερα, στη σχετική ανακοίνωση της Περιφέρειας Κρήτης σχετικά με την τοποθέτηση του κ. Αρναουτάκη στο αναπτυξιακό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο Επιμελητήριο Λασιθίου επισημαίνονται τα εξής:
«Το αίτημα της κοινωνίας της Σητείας αλλά και του Λασιθίου και της Κρήτης για ένα δρόμο που ενώνει την Κρήτη, μετέφερε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης στην τοποθέτησή του στο αναπτυξιακό συνέδριο που έγινε στο Επιμελητήριο Λασιθίου, παρουσία υπουργών και κυβερνητικών στελεχών.
Απευθυνόμενος προς τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ Θανάση Κοντογεώργη, αναφέρθηκε στην ανάγκη να ικανοποιηθεί το αίτημα για τον μεγάλο ΒΟΑΚ. «Θέλω να παρακαλέσω η αγωνία των ανθρώπων της Σητείας ν’ ακουστεί γιατί για όλους εμάς, Βόρειος Οδικός Άξονας νοείται από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία», είπε, καταχειροκροτούμενος από τους παριστάμενους στην εκδήλωση.
Ο Περιφερειάρχης χαρακτήρισε θετική εξέλιξη την αναφορά του Υπουργού Υποδομών για την χρηματοδότηση των έργων μέχρι την Παχειά Άμμο που αποτέλεσε πρόταση της Περιφέρειας Κρήτης, όπως και η χρηματοδότηση των μελετών μέχρι τη Σητεία».
Σαφή δέσμευση τόσο για το χρονοδιάγραμμα όσο και για τη χρηματοδότηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) μέχρι τη Σητεία ζητά ο δήμαρχος της πόλης, Γιώργος Ζερβάκης. Σε δηλώσεις του στο περιθώριο της σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 9 Μαΐου στο Επιμελητήριο Αγίου Νικολάου, ο κ. Ζερβάκης ανέφερε: «Δεν ειπώθηκε ούτε με σαφές χρονοδιάγραμμα ούτε με σαφή χρηματοδότηση».
Ο δήμαρχος, εκπροσωπώντας τον δήμο αλλά και την κοινωνία της Σητείας, τόνισε ότι εδώ και χρόνια δίνονται υποσχέσεις, χωρίς όμως αυτές να υλοποιούνται. «Δυστυχώς μέχρι τώρα δεν έχει επιβεβαιωθεί εν τοις πράγμασι τίποτα», είπε χαρακτηριστικά.
Ο ΒΟΑΚ, έργο υψίστης σημασίας για την ανάπτυξη της Κρήτης, θα πρέπει, σύμφωνα με τον ίδιο, να ενώνει το νησί και όχι να το διχάζει. «Δεν γίνεται να έχουμε μία Κρήτη ακρωτηριασμένη», υπογράμμισε. Ο κ. Ζερβάκης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ενότητα του νησιού και στην ανάγκη να μην μείνει η Ανατολική Κρήτη στο περιθώριο των εξελίξεων.
Υπενθυμίζεται πως κατά την τελετή για την υπογραφή της σύμβασης πολίτες από την Ανατολική Κρήτη προετοιμάζουν κινητοποίηση με αίτημα την ολοκλήρωση του οδικού έργου μέχρι την άκρη του νησιού.