
Η Ελένη Βλάσση, Περιφερειακή Σύμβουλος Κρήτης και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και Κινηματογράφου Ιεράπετρας σε μία εφ'όλης της ύλης συνέντευξη στην νέα εκπομπή του Ηχώ 99,8 με τον Μανώλη Κουφάκη
Πρεμιέρα σήμερα Παρασκευή στις 11:00 για τη νέα εκπομπή του Ηχώ 99,8 «Διάλογοι στον 21ο Αιώνα» με τον Μανώλη Κουφάκη, που θα μεταδίδεται κάθε Πέμπτη από τη συχνότητα του σταθμού. Πρώτη καλεσμένη η κ. Ελένη Βλάσση, Περιφερειακή Σύμβουλος Κρήτης και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και Κινηματογράφου Ιεράπετρας. Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, η κ. Βλάσση μίλησε για τις ρίζες της στην Ιεράπετρα, τις σπουδές και την καριέρα της σε Γαλλία και Ελλάδα, τη ματιά της για τη δημοσιογραφία, την πολιτική διαδρομή της, τα μεγάλα έργα υποδομής, την πολιτιστική στρατηγική στο Λασίθι, το ακανθώδες ζήτημα της υγείας και τη φιλοσοφία πίσω από τα έξι φεστιβάλ που έχει δημιουργήσει — καθώς και για τη νέα της θεατρική επιθεώρηση «Το γέλιο εφημερεύει».
«Ιεράπετρα: η όμορφη γειτονιά του κόσμου που λέγεται Κρήτη»
Παιδικά/νεανικά χρόνια, οι γονείς, ο δάσκαλος και το ψευδώνυμο “Λάουρα Δάφνη”
Η Ελένη Βλάσση γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ιεράπετρα. «Είμαι πολύ περήφανη για τον τόπο μου. Έχει συνεχόμενο πολιτισμό και παράδοση από τη χαραυγή της ιστορίας», σημείωσε. Θυμάται «χρώματα χαράς και ευτυχίας» στα παιδικά της χρόνια, με δύο γονείς «πολύ ικανούς επαγγελματικά και κυρίως αφοσιωμένους στην οικογένεια».
Καθοριστική ανάμνηση από το 2ο Δημοτικό: ο δάσκαλος κ. Παπαβασιλείου, στην Δ’ τάξη, «προέβλεψε» ότι θα ακολουθήσει επάγγελμα σχετικό με γραφή και κοινό, της έδωσε καλλιτεχνικό ψευδώνυμο και την «βάπτισε» Λάουρα Δάφνη. «Δεν έγινα ποιήτρια, αλλά δημοσιογράφος και αργότερα σκηνοθέτρια· εκείνη η στιγμή όμως ήταν υπέροχη».
«Αγροτική Ιεράπετρα»: οι εξαγωγές του πατέρα, το συνάλλαγμα και η χαμένη μέριμνα του κράτους
Ο πατέρας της, «υπέροχος και δραστήριος άνθρωπος», στράφηκε στις εξαγωγές πρώιμων κηπευτικών με απήχηση σε Γερμανία, Αυστρία, Γαλλία και Αγγλία. «Τεράστια φορτηγά έφευγαν σχεδόν δύο φορές τη μέρα. Έζησα από πρώτο χέρι τι σημαίνει ‘αγροτική Ιεράπετρα’», είπε, τονίζοντας την ευαισθησία και δικαιοσύνη του: «όταν αλλού τα αγγούρια αγοράζονταν 8 δραχμές, εκείνος έδινε 8,30 — γι’ αυτό τον αγαπούσαν οι παραγωγοί από την Ιεράπετρα ως τον Μακρύ Γιαλό, το Ρέθυμνο και το Τυμπάκι».
Για τη συνεισφορά σε συνάλλαγμα: «Τότε, σε μια φτωχή Ελλάδα, το συνάλλαγμα που έμπαινε στην Εθνική Τράπεζα ήταν τεράστιο — θυμάμαι εβδομάδες με 5 εκατομμύρια δραχμές. Κι όμως, το κράτος δεν προσέφερε τα δέοντα στην περιοχή μας, ενώ είχαμε —και ίσως έχουμε— από τα υψηλότερα κατά κεφαλήν εισοδήματα».
Παρίσι: «Η Γαλλία έπλασε την προσωπικότητά μου»
Πολιτικές Επιστήμες, Διεθνές Δίκαιο, Δημοσιογραφία, Σκηνοθεσία – το “πολιτισμικό σοκ” και η ελευθερία
Η Γαλλία αποτελεί «δεύτερη —και πολλές φορές πρώτη— πατρίδα». Στο Παρίσι, η Βλάσση σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες, Διεθνές Δίκαιο, Δημοσιογραφία και Σκηνοθεσία. «Έπαθα πολιτισμικό σοκ: Λούβρο, κίονες, καμάρες, Hôtel des Invalides. Σε 7–10 μέρες κατάλαβα το μέγεθος αυτού του πολιτισμού. Η Γαλλία μού έδωσε δημοκρατία, αξιοκρατία, ίσες ευκαιρίες και την απόλυτη ελευθερία μέσα μου», τόνισε.
Στη γαλλική τηλεόραση (France 3), ως απεσταλμένη για ντοκιμαντέρ/οδοιπορικά, «ξεδίπλωσε» τη σκηνοθετική της κλίση: «Με ενδιέφερε η πορεία λαών και πολιτισμών στον χρόνο — γι’ αυτό σπούδασα και σκηνοθεσία».
Δημοσιογραφία στην Ελλάδα: «Η ελευθερία θέλει τεκμηρίωση»
MEGA, «Βραδυνή», ΕΡΤ (Κακαουνάκης), ALTER (“10 με 12”), έρευνες και ένα επεισόδιο με την Πρεσβεία των ΗΠΑ
Στην Ελλάδα εργάστηκε σε MEGA, «Βραδυνή», ΕΡΤ (με τον Νίκο Κακαουνάκη) και στο ALTER, όπου παρουσίαζε το πρωτοποριακό δίωρο πολυ-μαγκαζίνο «10 με 12» και εκπομπές έρευνας («Σαν παραμύθι», «Αλήθεια ή Παραμύθια» κ.ά.).
«Τότε είχα απόλυτη ελευθερία: κανένα ‘τηλέφωνο’ από πάνω. Σε εκπομπή για τον βιολογικό/βιοχημικό πόλεμο, έβαλα πλάνο με αμερικανική σημαία εξηγώντας τον ιστορικό ρόλο των ΗΠΑ. Η Πρεσβεία απείλησε με μήνυση. Απάντησα ότι το υλικό προήλθε από συνέδριο στο Στρατιωτικό Νοσοκομείο της Αεροπορίας με εισηγητές του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ. Ζήτησαν συγγνώμη εγγράφως. Όταν έχεις τεκμηρίωση, έχεις ελευθερία».
Για το σήμερα: «Βλέπω περιορισμούς και ‘πλαισίωση’ της είδησης από ‘γραμμή’ μέσων. Ο δημοσιογράφος οφείλει να μεταφέρει το γεγονός, όχι να το μετατρέπει. Τα τοπικά μέσα έχουν την εκτίμησή μου· τα μεγάλα ζουν κακές μέρες. Υπάρχουν και δομικοί λόγοι: νέοι δημοσιογράφοι με χαμηλές αμοιβές, πιέσεις…».
Επιστροφή στην Ιεράπετρα: «Άλλαξα σκηνικό, γύρισα στη σκηνοθεσία»
Οικογένεια, όρια της επαρχίας για διεθνή θεματολογία
«Είχα κουραστεί από τα τηλεοπτικά χρόνια, ήθελα αλλαγή σκηνικού και περισσότερο χρόνο. Πρωτίστως για την οικογένεια — ο σύζυγός μου, Γάλλος αλλά Ιεραπετρίτης στην καρδιά. Η Ιεράπετρα περιορίζει ορίζοντες για διεθνές δημοσιογραφικό αντικείμενο· γι’ αυτό στράφηκα στη σκηνοθεσία. Η τοπική δημοσιογραφία παραμένει πολύτιμη και υψηλή — απλώς διαφορετική».
Πολιτική διαδρομή: «Δεν κρύφτηκα ποτέ»
Νέα Δημοκρατία, υποψηφιότητες 2012 & 2015, επικεφαλής «Ενωμένη Ιεράπετρα» (2014)
«Στην πολιτική πρέπει να ξέρεις τους κανόνες: ηθική, αξίες, κοινό καλό. Μπήκα για να δώσω δύναμη και ανάπτυξη στο Λασίθι και την Ιεράπετρα. Στο δημοτικό συμβούλιο πρόταξα τις υποδομές: λιμάνι, ΒΟΑΚ, ΝΟΑΚ, επιστροφή υπηρεσιών· αγωνίστηκα για το νοσοκομείο (με παρεμβάσεις και προς τον τότε Υπουργό κ. Γεωργιάδη). Έγιναν βήματα, όχι όμως η τελική αποκατάσταση που θέλουμε».
Περιφέρεια Κρήτης και αναπτυξιακά: ΒΟΑΚ & ΝΟΑΚ – «Ο Νότος χρειάζεται δικό του άξονα»
Η θέση της Ιεράπετρας στη ΝΑ Μεσόγειο, τα γεωπολιτικά διακυβεύματα
Ως Περιφερειακή Σύμβουλος και Εντεταλμένη Συμβούλος Πολιτισμού ΠΕ Λασιθίου, αποτίμησε θετικά την πορεία υπό τον Σταύρο Αρναουτάκη: «Είναι πετυχημένος, γι’ αυτό η διαρκής εμπιστοσύνη».
Για τον ΒΟΑΚ: «Τεράστιο έργο υποδομής και ανάπτυξης· πρέπει να τρέξει γρήγορα». Για τον ΝΟΑΚ: «Ο Νότος χρειάζεται δικό του αξονικό δρόμο. Η Ιεράπετρα είναι στρατηγικός κόμβος της ΝΑ Μεσογείου — ιστορικά, πολιτιστικά, γεωπολιτικά».
Για τον πολιτισμό ως υποδομή: «Ένα Μουσείο (π.χ. ρωμαϊκή πτέρυγα και μελλοντικά μινωική) θα ήταν άλμα. Υπήρξε κίνηση με την κ. Σοφιανού και την Περιφέρεια, αλλά δεν βρέθηκε ακόμα χώρος — βρισκόμαστε, δυστυχώς, ‘όχι στο μηδέν, αλλά στο μείον’».
Πολιτισμός στο Λασίθι: «Ποτέ δεν είναι αρκετό»
Άυλη/υλική κληρονομιά, συνέργειες Περιφέρειας και ιδιωτών, διεθνείς γέφυρες
«Ο τόπος μας είναι στρωματώδης πολιτισμός: από μινωική εποχή ως σήμερα. Κάναμε συνέδρια/σεμινάρια για άυλη και υλική κληρονομιά, εντάσσουμε νέα στοιχεία· στηρίζουμε φορείς ακόμη και σε μικρά χωριά. Η Περιφέρεια λειτουργεί ως συνδιοργανωτής, αλλά η ιδιωτική πρωτοβουλία έχει δώσει τεράστια ώθηση — πολλοί φορείς ταξιδεύουν και εκτός Ελλάδας. Οι γέφυρες με την Κίνα είναι χαρακτηριστικές: θυμάμαι που γονάτισαν στο αεροδρόμιο Ηρακλείου λέγοντας ‘ήρθαμε στην πατρίδα μας’».
Υγεία και νοσοκομείο: «Στην υγεία δεν χωρούν κόμματα»
Παθολογική κλινική, καρδιολόγοι, εφημερίες — επιμονή στον κρατικό φορέα
Για την Υγεία στην Ιεράπετρα: «Δεν είμαστε εκεί που πρέπει. Για μια μεγάλη πόλη, με αγροτικό πληθυσμό, ιδιαιτερότητες θερμοκηπίων και κακούς δρόμους, το νοσοκομείο οφείλει να λειτουργεί επαρκώς. Ο Άγιος Νικόλαος δεν είναι πανάκεια. Πρέπει να επιμένουμε στον κρατικό φορέα — όποια κι αν είναι η κυβέρνηση — ότι έχει υποχρέωση για τη ζωή των ανθρώπων. Στην υγεία δεν μπαίνουν κόμματα: θέλω όλους μαζί να στηρίξουμε αυτό που διεκδικούμε».
Έξι φεστιβάλ: από το ντοκιμαντέρ ως τη θάλασσα
Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ & Κινηματογράφου, Ακαδημία, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κρήτης, Μουσικής, Γαστρονομίας Ανατολικής Κρήτης, Θάλασσας
«Όταν ξεκινήσαμε πριν 14 χρόνια, λίγοι πίστευαν ότι ένα φεστιβάλ θα γίνει διεθνές και διάσημο. Σήμερα, το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας είναι Gold Festival στο FilmFreeway (Hollywood) και αναγνωρισμένο από το EFFE/Europe for Festivals. Φέτος προβάλαμε περίπου 320 ταινίες από όλο τον κόσμο. Οι δημιουργοί γράφουν περήφανα: ‘βραβευτήκαμε στην Ιεράπετρα, Ελλάδα’».
Με το Φεστιβάλ Γαστρονομίας Ανατολικής Κρήτης «αναδεικνύουμε γαστρονομική ταυτότητα από τη μινωική εποχή μέχρι σήμερα», με το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής «δίνουμε βήμα σε νέους καλλιτέχνες από την Ιεράπετρα, το Λασίθι και όλη την Ελλάδα», ενώ ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ποίησης (με τον Χριστόφορο Χαραλαμπάκη) «αναδεικνύει ποιητικές φωνές και μαντινάδες από όλη τη χώρα».
Το Φεστιβάλ Θάλασσας «γεννήθηκε γιατί ο τόπος μας έχει θάλασσα Βορρά–Νότου και για χρόνια της βάλαμε ‘εμπάργκο’. Θέλω λιμάνι που να δέχεται κρουαζιερόπλοια και επισκέπτες από Αφρική και Ασία — είμαστε στο σταυροδρόμι τρεις ηπείρων. Του χρόνου στοχεύουμε να φέρουμε διεθνείς αθλητές θαλάσσιων σπορ».
Διεθνείς διασυνδέσεις: Κάννες, Βενετία, Μαδρίτη, Ουζμπεκιστάν, Βιετνάμ
Ομιλία για AI & ανθρώπινα δικαιώματα, μόνιμη σχέση με το Φεστιβάλ Καννών
«Έχουμε μόνιμη σχέση με τις Κάννες — κάθε χρόνο, όταν προλαβαίνω, στέλνουμε ταινίες μας για μεγάλες αίθουσες και διεκδίκηση διακρίσεων (και μόνο η συμμετοχή είναι βραβείο). Έχουμε συνεργασίες με τη Βενετία. Πρόσφατα, στη Μαδρίτη άνοιξα διεθνές συνέδριο (Κίνα–ΕΕ) για ανθρώπινα δικαιώματα & τεχνητή νοημοσύνη — ζήτησαν την ομιλία μου όλοι οι συμμετέχοντες. Υπάρχουν νέες συνεργασίες με Ουζμπεκιστάν και Βιετνάμ για ανάπτυξη κινηματογράφου/θεάτρου. Ο πολιτισμός δεν έχει οροφή».